NAJVAR, Petr, František TŮMA a Věra JANÍKOVÁ. Profily jako nástroje hledání individuálních charakteristik učitelů cizích jazyků - expertů. In Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti. XXI. konference České asociace pedagogického výzkumu. 2013.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Profily jako nástroje hledání individuálních charakteristik učitelů cizích jazyků - expertů
Název česky Profily jako nástroje hledání individuálních charakteristik učitelů cizích jazyků - expertů
Název anglicky Profiles as tools of analysing individual characteristics of foreign language teachers - experts
Autoři NAJVAR, Petr (203 Česká republika, garant, domácí), František TŮMA (203 Česká republika, domácí) a Věra JANÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti. XXI. konference České asociace pedagogického výzkumu, 2013.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/13:00073512
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky syntéza; expertnost; učitelé cizích jazyků; výuka cizích jazyků
Klíčová slova anglicky synthesis; expertise; foreign language teachers; foreign language teaching
Změnil Změnil: doc. Mgr. František Tůma, Ph.D., učo 119281. Změněno: 12. 4. 2015 11:43.
Anotace
Příspěvek navazuje na prezentaci modelu expertnosti učitele (Píšová, Hanušová, Kostková), který je hlavním výsledkem empirického výzkumu expertnosti učitelů cizích jazyků. Hlavní pozornost bude věnována "portrétování" učitelů-expertů, jako inovativnímu metodologickému postupu. Portréty učitelů shrnují výsledky partikulárních analýz, jež byly realizovány v rámci projektu GAČR P407/11/0234 "Učitel-expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního vývoje (na pozadí cizojazyčné výuky)" a pracují s daty získanými skrze pozorování výuky, hloubkové rozhovory, stimulované vybavování a další výzkumné procedury. Všechny dílčí analýzy si kladou za cíl přinést informace o charakteristikách expertních učitelů cizích jazyků; teprve promyšlená juxtapozice jejich výsledků formou "portrétů" však umožňuje tyto dílčí informace systematizovat a uceleně prezentovat. Protože "portréty" zahrnují výsledky kvantitativních i kvalitativních analýz, poskytují komplexní pohled na vlastnosti jednotlivých učitelů a odhalují podobnosti a rozdíly mezi učiteli, které by při využití striktně kvalitativních či kvantitativních postupů mohly zůstat skryty. Tím napomáhají konkretizovat a exemplifikovat představený teoretický model. V příspěvku budou představeny jednotlivé kroky při vytváření profilů na příkladu profilů 16 učitelů-expertů.
Anotace anglicky
This paper builds on the presentation of a model of teacher expertise (Píšová, Hanušová, Kostková), which is the main outcome of our research project. In this paper, special attention is paid to the "portraiting" of expert teachers as an innovative methodological procedure. The portraits of expert teachers summarize the results of analyses conducted within the project GAČR P407/11/0234.
Návaznosti
EE2.3.30.0009, projekt VaVNázev: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci
GAP407/11/0234, projekt VaVNázev: Učitel - expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)
Investor: Grantová agentura ČR, Učitel-expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)
VytisknoutZobrazeno: 18. 7. 2024 16:27