2013
Profily jako nástroje hledání individuálních charakteristik učitelů cizích jazyků - expertů
NAJVAR, Petr, František TŮMA a Věra JANÍKOVÁZákladní údaje
Originální název
Profily jako nástroje hledání individuálních charakteristik učitelů cizích jazyků - expertů
Název česky
Profily jako nástroje hledání individuálních charakteristik učitelů cizích jazyků - expertů
Název anglicky
Profiles as tools of analysing individual characteristics of foreign language teachers - experts
Autoři
NAJVAR, Petr (203 Česká republika, garant, domácí), František TŮMA (203 Česká republika, domácí) a Věra JANÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti. XXI. konference České asociace pedagogického výzkumu, 2013
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/13:00073512
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
syntéza; expertnost; učitelé cizích jazyků; výuka cizích jazyků
Klíčová slova anglicky
synthesis; expertise; foreign language teachers; foreign language teaching
Změněno: 12. 4. 2015 11:43, doc. Mgr. František Tůma, Ph.D.
V originále
Příspěvek navazuje na prezentaci modelu expertnosti učitele (Píšová, Hanušová, Kostková), který je hlavním výsledkem empirického výzkumu expertnosti učitelů cizích jazyků. Hlavní pozornost bude věnována "portrétování" učitelů-expertů, jako inovativnímu metodologickému postupu. Portréty učitelů shrnují výsledky partikulárních analýz, jež byly realizovány v rámci projektu GAČR P407/11/0234 "Učitel-expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního vývoje (na pozadí cizojazyčné výuky)" a pracují s daty získanými skrze pozorování výuky, hloubkové rozhovory, stimulované vybavování a další výzkumné procedury. Všechny dílčí analýzy si kladou za cíl přinést informace o charakteristikách expertních učitelů cizích jazyků; teprve promyšlená juxtapozice jejich výsledků formou "portrétů" však umožňuje tyto dílčí informace systematizovat a uceleně prezentovat. Protože "portréty" zahrnují výsledky kvantitativních i kvalitativních analýz, poskytují komplexní pohled na vlastnosti jednotlivých učitelů a odhalují podobnosti a rozdíly mezi učiteli, které by při využití striktně kvalitativních či kvantitativních postupů mohly zůstat skryty. Tím napomáhají konkretizovat a exemplifikovat představený teoretický model. V příspěvku budou představeny jednotlivé kroky při vytváření profilů na příkladu profilů 16 učitelů-expertů.
Anglicky
This paper builds on the presentation of a model of teacher expertise (Píšová, Hanušová, Kostková), which is the main outcome of our research project. In this paper, special attention is paid to the "portraiting" of expert teachers as an innovative methodological procedure. The portraits of expert teachers summarize the results of analyses conducted within the project GAČR P407/11/0234.
Návaznosti
EE2.3.30.0009, projekt VaV |
| ||
GAP407/11/0234, projekt VaV |
|