k 2013

Profily jako nástroje hledání individuálních charakteristik učitelů cizích jazyků - expertů

NAJVAR, Petr, František TŮMA a Věra JANÍKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Profily jako nástroje hledání individuálních charakteristik učitelů cizích jazyků - expertů

Název česky

Profily jako nástroje hledání individuálních charakteristik učitelů cizích jazyků - expertů

Název anglicky

Profiles as tools of analysing individual characteristics of foreign language teachers - experts

Autoři

NAJVAR, Petr (203 Česká republika, garant, domácí), František TŮMA (203 Česká republika, domácí) a Věra JANÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti. XXI. konference České asociace pedagogického výzkumu, 2013

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/13:00073512

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

syntéza; expertnost; učitelé cizích jazyků; výuka cizích jazyků

Klíčová slova anglicky

synthesis; expertise; foreign language teachers; foreign language teaching
Změněno: 12. 4. 2015 11:43, doc. Mgr. František Tůma, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek navazuje na prezentaci modelu expertnosti učitele (Píšová, Hanušová, Kostková), který je hlavním výsledkem empirického výzkumu expertnosti učitelů cizích jazyků. Hlavní pozornost bude věnována "portrétování" učitelů-expertů, jako inovativnímu metodologickému postupu. Portréty učitelů shrnují výsledky partikulárních analýz, jež byly realizovány v rámci projektu GAČR P407/11/0234 "Učitel-expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního vývoje (na pozadí cizojazyčné výuky)" a pracují s daty získanými skrze pozorování výuky, hloubkové rozhovory, stimulované vybavování a další výzkumné procedury. Všechny dílčí analýzy si kladou za cíl přinést informace o charakteristikách expertních učitelů cizích jazyků; teprve promyšlená juxtapozice jejich výsledků formou "portrétů" však umožňuje tyto dílčí informace systematizovat a uceleně prezentovat. Protože "portréty" zahrnují výsledky kvantitativních i kvalitativních analýz, poskytují komplexní pohled na vlastnosti jednotlivých učitelů a odhalují podobnosti a rozdíly mezi učiteli, které by při využití striktně kvalitativních či kvantitativních postupů mohly zůstat skryty. Tím napomáhají konkretizovat a exemplifikovat představený teoretický model. V příspěvku budou představeny jednotlivé kroky při vytváření profilů na příkladu profilů 16 učitelů-expertů.

Anglicky

This paper builds on the presentation of a model of teacher expertise (Píšová, Hanušová, Kostková), which is the main outcome of our research project. In this paper, special attention is paid to the "portraiting" of expert teachers as an innovative methodological procedure. The portraits of expert teachers summarize the results of analyses conducted within the project GAČR P407/11/0234.

Návaznosti

EE2.3.30.0009, projekt VaV
Název: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci
GAP407/11/0234, projekt VaV
Název: Učitel - expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)
Investor: Grantová agentura ČR, Učitel-expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)