2013
Novyje tendencii v razvitii russkoj kultury načala XX veka (na primere produkcii russkoj teatralnoj sceny)
KORYČÁNKOVÁ, SimonaZákladní údaje
Originální název
Novyje tendencii v razvitii russkoj kultury načala XX veka (na primere produkcii russkoj teatralnoj sceny)
Název anglicky
New trends in the development of Russian culture at the beginning of the XX century (Russian theater scene production)
Autoři
Vydání
1. vyd. Plzeň, Cizí jazyky IX : Rusko: země - jazyk - kultura, od s. 36-43, 8 s. 2013
Nakladatel
Západočeská univerzita v Plzni
Další údaje
Jazyk
ruština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-261-0303-5
Klíčová slova česky
moderna divadelní baletní produkce ruský balet ruská kultura
Klíčová slova anglicky
The Art Nouveau Theatre Ballets Production Les Ballet Russes Russian culture
Změněno: 31. 5. 2014 16:31, doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
V originále
Razvitije russkogo teatra otražajet vsje specifiki kulturnogo zarvitija novogo stilja - modern. Russkij balet vključajet vsje elementy, opredeljajuščije novyj stil, razvitije kotorogo prodolžilo i opredelilo russkuju kulturnuju produkciju. Avtor dannoj statji predstavljajet ranněje tvorčestvo teatralnoj sceny posredstvom velikolepnyh postanovok Sergeja Ďagiljeva i jego Les Ballet Russes i sosredotačivajet vnimanije osobenno na 1909 i 1914 goda. Dannyj tekst možno vosprinimat kak popytku otrazit zaroždenije estetiki moderna v jevropejskom teatre i jego vlijanie na teatralnuju kommunikaciju meždu zritelem i aktjorom. Izmeněnija v modernistskoj produkcii stali normoj dlja razvitija drugih napravlenij iskusstva dannoj epochi.
Anglicky
The development of Russian theater shows all the specifics of the new cultural direction of of Art Nouveau. The development of Russian ballet directly related to the incorporation of elements into a new style productions and presentations of Russian culture on the European and world stage. The author of this thesis present early theatrical activities of one of the most important ballet companies in the history of world theatre, Serge Diaghilev’s Les Ballet Russes, focusing on the period between 1909 and 1914. Therefore, the text can be viewed as an attempt to record the birth of Art Nouveau aesthetics in the European theatre as well as the influence it had on communication in the theatre. These Art Nouveau innovations became the norm for subsequent artistic movements.