J 2013

Pojetí tacitních znalostí v paradigmatu sjednoceného pole

ŠÍP, Radim and Vlastimil ŠVEC

Basic information

Original name

Pojetí tacitních znalostí v paradigmatu sjednoceného pole

Name in Czech

Pojetí tacitních znalostí v paradigmatu sjednoceného pole

Name (in English)

The concept of tacit knowledge in the paradigm of a unified field

Authors

ŠÍP, Radim (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Vlastimil ŠVEC (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Pedagogická orientace, Brno, Česká pedagogická společnost, o.s. 2013, 1211-4669

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00066948

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

znalosti; tacitní znalosti; paradigma oddělených objektů; paradigma sjednoceného pole; jednání; dynamická struktura

Keywords in English

knowledge; tacit knowledge; paradigm of separated objects; paradigm of a unified field; action; dynamic structure

Tags

Reviewed
Změněno: 25/4/2014 13:12, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Cílem teoretické studie je vyjasnit pojetí tacitních znalostí (TZ). V první části autoři ukazují, v čem tkví hlavní problém současného diskurzu o tacitních znalostech. Jestliže budeme vnímat znalost jako mentální reprezentaci, nemůžeme náležitě pochopit a zkoumat TZ. Ve druhé části za pomocí příkladů z děl J. Deweyho a J. Piageta autoři dokládají, že zde již jedno století existuje alternativní – funkcionální – pojetí znalosti. Třetí část se zaměřuje na definice znalosti a poukazuje na fakt, že problematika takových definic spočívá v tom, že pedagogové a epistemologové nerozhodně stojí mezi tradičním a alternativním paradigmatem (v textu pracovně nazývaných: „paradigma oddělených objektů“ a „paradigma sjednoceného pole“). To vede k mnohým nesrovnalostem v jednotlivých teoriích a k jejich malé použitelnosti v praxi. Ve čtvrté části autoři představují epistemologické pozadí tradičního paradigmatu, aby v části páté poskytli popis pozadí paradigmatu alternativního. Díky tomuto postupu jsou v závěrečné části autoři schopni definovat alternativní pojetí TZ. Docházejí zde ke zjištění, že znalost musíme vnímat jako dynamickou strukturu sjednoceného pole a TZ chápat jako tacitní dimenzi dynamické struktury (TDZ). Teprve takto pochopená tacitní znalost nám umožňuje zkoumat její dimenze.

In English

The aim of this theoretical study is to clear the concept of tacit knowledge. In the first part of the text, the authors show where the confusion comes from. If we take knowledge as a mental representation we will not, in fact, be able to inquire it. In the second part, an alternative, which has been alive for more than a hundred years, is detected in works on knowledge and knowing by scholars such as Dewey and Piaget. Then, in the third part, the authors depict the hesitation of specialists that could not abandon the old traditional understanding of knowledge (in the study connected with the “paradigm of separated objects”) and their need to across it. Thus they stay between the old and the new paradigm (the new one is in the text referred to as the “paradigm of a unified field”) and therefore, their theories are very often confusing and unusable in praxis. For better understanding of the two – traditional and alternative – paradigms, the authors offer a short introduction to both in the fourth and fifth parts. The study ends by the conclusion that if we are able to understand knowledge not as a representation, but as a dynamic structure of a unified field, we will be able to grasp tacit knowledge as a tacit dimension of the structure and thus we will be able to study it more properly.

Links

GA13-20049S, research and development project
Name: Osvojování tacitních znalostí studenty učitelství v průběhu jejich pedagogické praxe
Investor: Czech Science Foundation