Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1167558, author = {Šíp, Radim and Švec, Vlastimil}, article_location = {Brno}, article_number = {5}, keywords = {knowledge; tacit knowledge; paradigm of separated objects; paradigm of a unified field; action; dynamic structure}, language = {cze}, issn = {1211-4669}, journal = {Pedagogická orientace}, title = {Pojetí tacitních znalostí v paradigmatu sjednoceného pole}, volume = {23}, year = {2013} }
TY - JOUR ID - 1167558 AU - Šíp, Radim - Švec, Vlastimil PY - 2013 TI - Pojetí tacitních znalostí v paradigmatu sjednoceného pole JF - Pedagogická orientace VL - 23 IS - 5 SP - 664-690 EP - 664-690 PB - Česká pedagogická společnost, o.s. SN - 12114669 KW - knowledge KW - tacit knowledge KW - paradigm of separated objects KW - paradigm of a unified field KW - action KW - dynamic structure N2 - Cílem teoretické studie je vyjasnit pojetí tacitních znalostí (TZ). V první části autoři ukazují, v čem tkví hlavní problém současného diskurzu o tacitních znalostech. Jestliže budeme vnímat znalost jako mentální reprezentaci, nemůžeme náležitě pochopit a zkoumat TZ. Ve druhé části za pomocí příkladů z děl J. Deweyho a J. Piageta autoři dokládají, že zde již jedno století existuje alternativní – funkcionální – pojetí znalosti. Třetí část se zaměřuje na definice znalosti a poukazuje na fakt, že problematika takových definic spočívá v tom, že pedagogové a epistemologové nerozhodně stojí mezi tradičním a alternativním paradigmatem (v textu pracovně nazývaných: „paradigma oddělených objektů“ a „paradigma sjednoceného pole“). To vede k mnohým nesrovnalostem v jednotlivých teoriích a k jejich malé použitelnosti v praxi. Ve čtvrté části autoři představují epistemologické pozadí tradičního paradigmatu, aby v části páté poskytli popis pozadí paradigmatu alternativního. Díky tomuto postupu jsou v závěrečné části autoři schopni definovat alternativní pojetí TZ. Docházejí zde ke zjištění, že znalost musíme vnímat jako dynamickou strukturu sjednoceného pole a TZ chápat jako tacitní dimenzi dynamické struktury (TDZ). Teprve takto pochopená tacitní znalost nám umožňuje zkoumat její dimenze. ER -
ŠÍP, Radim a Vlastimil ŠVEC. Pojetí tacitních znalostí v paradigmatu sjednoceného pole. \textit{Pedagogická orientace}. Brno: Česká pedagogická společnost, o.s., 2013, roč.~23, č.~5, s.~664-690. ISSN~1211-4669.
|