D 2013

Povrchové napětí a motivace ve fyzice

NAVRÁTIL, Vladislav, Jindřiška SVOBODOVÁ a Lukáš PAWERA

Základní údaje

Originální název

Povrchové napětí a motivace ve fyzice

Název česky

Povrchové napětí a motivace ve fyzice

Název anglicky

Surface Tension and Motivation in Physics

Autoři

NAVRÁTIL, Vladislav (203 Česká republika, garant, domácí), Jindřiška SVOBODOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Lukáš PAWERA (203 Česká republika, domácí)

Vydání

I. Ústí nad Labem, Současné trendy v oblasti popularizace technického vzdělávání, od s. 109 - 121, 13 s. 2013

Nakladatel

UJEP v Ústí nad Labem

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Kód RIV

RIV/00216224:14410/13:00072477

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7414-577-3

Klíčová slova česky

fyzika, termodynamika; povrchové napětí; povrchová energie; projektové vzdělávání; laboratorní práce.

Klíčová slova anglicky

physics; thermodynamics; surface tension; surface energy; project tuition; laboratory works.

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 1. 4. 2014 10:52, prof. RNDr. Vladislav Navrátil, CSc.

Anotace

V originále

Článek pojednává a formou výzkumu ověřuje využití jevu povrchového napětí kapalin a povrchové energie pevných látek jako vhodného tématu pro projektové vyučování na všech typech škol. Jsou zde uvedeny některé základní jevy, experimenty a měření, spolu s výčtem využití jevů v přírodních a technických vědách a také v zemědělství. Na závěr jsou jako příklad navrženy dvě úlohy, vhodné např. do fyzikálního praktika.

Anglicky

The article deals with very promissible subject, propper for project tuition at all types of schools – the phenomenon of surface tension and surface energy. Basic theory, experiments and methods of measuring are mentioned together with applications in natural and technical sciences and agriculture. As an example of using the phenomenon in physics education two sudgestions of experimental works are presented.