J 2014

Potlesk obrazům: promítání v německém Městském divadle v Brně v letech 1895–1916

BERNÁTEK, Martin

Základní údaje

Originální název

Potlesk obrazům: promítání v německém Městském divadle v Brně v letech 1895–1916

Název česky

Potlesk obrazům: promítání v německém Městském divadle v Brně v letech 1895–1916

Název anglicky

Applaus for Images: Illustrated lectures and screenings at the Stadttheater Brünn 1895-1916

Vydání

Divadelní revue, Praha, Institut umění - Divadelní ústav, 2014, 0862-5409

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Promítání, německojazyčné divadlo, městské repertoárové divadlo, světelné obrazy, vědecké divadlo, Urania, Morava, nová filmová historie, raná kinematografie

Klíčová slova anglicky

screening, german theatre, municipal repertoire theatre, illustrated lecture, scientific theatre, early cinema Urania, Moravia, new film history,

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 29. 4. 2019 08:41, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Stude popisuje představení světelných obrazů pořádaných v německém Městském divadle v Brně letech 1895 – 1916. Promítání v repertoárovém divadle v době před institucionalizací kinematografie je studováno jako příklad prolínání divadla a kinematografie. Poznatky tzv. nové filmové historie jsou použity pro studium divadla a kinematografické praxe jsou studovány z teatrologického hlediska jako představení, resp. jako představení světelných obrazů. Popsány jsou provozovatelé představení, pozornost je věnována obrazovému materiálu a způsobu jeho používání. Představen je ohlas „vědeckých divadel“ vzdělávacích spolků Urania, o které se roku 1909 pokusilo i brněnské divadlo. Relativně krátké období brněnského Divadla Uranie je charakterizováno v souvislosti s prolínáním tzv. atrakčního a kontemplativního modu vnímání rané kinematografie a vysvětlováno v souvislosti s diskursem „ušlechtilé zábavy“.

Anglicky

The treatise analyzes public performances presented at the Brno Municipal Teatre between 1895 and 1916 that incorporated projection of images. The projection in the repertoire theatre, which preceded the institutionalization of cinematography, is examined as an example of the blending of theatre and film practices. The paper applies achievements and methods of so-called new film history an, subsequently, discusses theatre and cinematographic practices within the framework of theatre studies. The paper presents various practitioners and focuses on the cinematographic material and its specific implementation. Special attention is paid to the phenomenon of so-called "scientific theatre”, which usually belonged to the educational organizations Urania. One such scientific theatre attempt was conducted in Brno theatre. Its relatively short period is characterized within the context of so-called attractive and contemplative modes of perception of ecinematography, and is explained in terms of the discourse of “noble entertainment”.