ŠÍP, Radim. Nové paradigma vědy, nové paradigma pedagogického výzkumu. In Lenka Gulová, Radim Šíp (eds.). Výzkumné metody v pedagogické praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2013, s. 12-37. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4368-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Nové paradigma vědy, nové paradigma pedagogického výzkumu
Název česky Nové paradigma vědy, nové paradigma pedagogického výzkumu
Název anglicky A New paradigm of science, a new paradaigm of the educational research
Autoři ŠÍP, Radim (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Praha, Výzkumné metody v pedagogické praxi. od s. 12-37, 26 s. Pedagogika, 2013.
Nakladatel Grada Publishing, a.s.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14410/13:00072609
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-247-4368-4
Klíčová slova česky dichotomické myšlení; edukace; hermeneutický kruh; metodologie; pedagogický výzkum; praxe; princip kontinuity; věda; výzkum; teorie
Klíčová slova anglicky education; educational research; either/or thinking; hermeneutic circle; methodology; practice; principle of continuity; research; science; theory
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D., učo 8686. Změněno: 15. 4. 2014 13:47.
Anotace
Kapitola na základě analýzy historie a filozofie vědy a historické analýzy procesu ustavování pedagogiky jako vědy objasňuje, proč má pedagogika tendenci silně odlišovat teorii od praxi. Text identifikuje tendenci k dichotomickému myšlení, který popírá princip kontinuity vědy. Tato skutečnost je typická pro raně moderní chápání vědy obecně. Pakliže však vystoupíme z tohoto raně moderního paradigmatu, věda opouští paradigma uchopování pravdy a je nově definována jako řešení problémů. To výrazně ovlivňuje nové pojetí pedagogiky jako vědy.
Anotace anglicky
The chapter provides readers with the historical and philosophical analysis of the science and of the process of establishing pedagogy as a science. This explain why pedagogy tend to make sharp split between its theory and practice. The chapter identifies also proneness to an either/or thinking that is base for the mentioned split. Explaining this, the chapter also clarifies that there is two paradigms of science and supports with evidence fact that if we cross the early modern time of thinking we can and should understand a core of science in a different way. This makes room for different definition of pedagogy and educational research.
VytisknoutZobrazeno: 9. 5. 2024 23:37