2013
Modely a metody regulace konkurenčního prostředí na trhu železničních dopravních služeb.
KVIZDA, Martin, Zdeněk TOMEŠ, Jaroslav BIL, Vladimír HAJKO, Tomáš HOUŠKA et. al.Základní údaje
Originální název
Modely a metody regulace konkurenčního prostředí na trhu železničních dopravních služeb.
Název anglicky
Models and methods of regulating competition in the market of railway transport services.
Autoři
KVIZDA, Martin (203 Česká republika, garant, domácí), Zdeněk TOMEŠ (203 Česká republika, domácí), Jaroslav BIL (203 Česká republika, domácí), Vladimír HAJKO (203 Česká republika, domácí), Tomáš HOUŠKA (203 Česká republika, domácí), Filip CHVÁTAL (203 Česká republika, domácí), Ondřej KRČÁL (203 Česká republika, domácí), Michal KVASNIČKA (203 Česká republika, domácí), Kateřina NEDVĚDOVÁ (203 Česká republika, domácí), Daniel NĚMEC (203 Česká republika, domácí), Tomáš NIGRIN (203 Česká republika), Václav REDERER (203 Česká republika, domácí), Daniel SEIDENGLANZ (203 Česká republika, domácí) a Rostislav STANĚK (203 Česká republika, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, 243 s. edice Železniční reformy, sv. 1, 2013
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50600 5.6 Political science
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14560/13:00072630
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
ISBN
978-80-210-6733-2
DOI
10.5817/CZ.MUNI.M210-6733-2013
Klíčová slova česky
konkurence na železnici; modelování dopravního trhu; modely struktury odvětví; relevantní trh; SSNIP test; geografie železniční dopravy; guideliness soutěžní politiky
Klíčová slova anglicky
competition on railways; modeling of the transport market; industry structure models; relevant market; SSNIP test; geography of rail transport; guideliness of competition policy
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 18. 8. 2023 13:40, Mgr. Pavlína Kurková
V originále
Kniha podává souhrnný přehled o současném stavu teoretického poznání a modelování v oblasti fungování a regulace intermodální a intramodální konkurence na trhu železničních dopravních služeb s důrazem na evropské reálie a o metodách detekce porušení regulačních pravidel a možnostech aplikace nápravných opatření. Kapitoly obsahují komentovaný souhrn teoretických konceptů dané problematiky založený na rešerši publikovaných odborných textů a příklady využití popisovaných metod na základě vlastního výzkumu autorů knihy. První kapitola se zabývá současným stavem teoretického poznání v oblasti zavádění konkurence na evropských, původně státních, monopolních trzích železniční dopravy a dále praktickou implementací železničních reforem v členských zemích EU. Druhá kapitola shrnuje kvantitativní techniky použitelné pro empirické zkoumání stavu a intenzity konkurence na železnici a modelování poptávky po železniční dopravě; v závěrečné části kapitoly je provedena komparativní analýza jednotlivých modelových přístupů na základě dat evropských železničních dopravců. Ve třetí kapitole jsou představeny mikroekonomické přístupy k modelování struktury odvětví železniční dopravy, cenové regulaci a investic do infrastruktury s aplikací statického a dynamického efektu režimů regulace. Čtvrtá kapitola popisuje metody vymezování relevantního trhu na základě SSNIP testu, cenových testů, analýzy kritické ztráty a spotřebitelských šetření a analyzuje specifika tzv. bidding markets; v závěru kapitoly je provedena praktická aplikace vymezení relevantního trhu v osobní železniční dopravě. Pátá kapitola se zabývá geografickými přístupy k modelování železničního dopravního trhu a aplikací geografické metody vymezení relevantního trhu. Poslední, šestá kapitola dává přehled o využití dříve popsaných metod ve skutečných postupech soutěžních autorit ve vzorových zemích Velké Británii a Německu a o aplikaci soutěžní politiky Evropskou komisí.
Anglicky
The book provides a comprehensive overview of the current state of theoretical knowledge and modelling in the area of inter- and intramodal competition function and regulation in the market of railway transport services. The first chapter focuses on the current state of theoretical knowledge in the area of introduction of competition in European, originally state-owned, monopolistic markets of railway transport, and on a practical implementation or railway reforms in EU membership countries. The second chapter of the book sums up quantitative methods which can be used in order to empirically examine the state and intensity of competition in the railway market and modelling of demand for railway transport. The final part of this chapter presents a comparative analysis of individual model approaches, which are based on data provided by European railway undertakings. The third chapter introduces microeconomic approaches to modelling of industry structure, price regulation and investments into infrastructure with application of static and dynamic effect of the regulation regimes. The fourth chapter describes methods used for specification of relevant market in rail transport services, which are based on SSNIP test, price tests, and critical loss analysis and consumer surveys. Due to specific spatial aspects of rail transport, the fifth chapter deals with geographical approaches to market modelling and with an application of the geographical method for defining the relevant market. The final, sixth chapter offers an overview of the way that methods described earlier were used in actual proceedings of competition authorities in sample countries (Great Britain and Germany), and of competition policies applied by European Committee.
Návaznosti
MUNI/A/0797/2012, interní kód MU |
|