STROBACHOVÁ, Barbara. MCA: Fenomenologický pohled na vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků. In Lenka Gulová, Radim Šíp (eds.). Výzkumné metody v pedagogické praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2013, s. 86-104. pedagogika. ISBN 978-80-247-4368-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název MCA: Fenomenologický pohled na vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků
Název anglicky MCA: phenomenological view on children from social disadvantaged environment
Autoři STROBACHOVÁ, Barbara (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Praha, Výzkumné metody v pedagogické praxi, od s. 86-104, 19 s. pedagogika, 2013.
Nakladatel Grada Publishing, a.s.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14410/13:00072636
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-247-4368-4
Klíčová slova česky fenomenologie; výzkum; vzdělávání; sociálně znevýhodněné prostředí
Klíčová slova anglicky phenomenology; research; education; socially disadvataged environment
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 11. 4. 2014 15:00.
Anotace
Záměrem kapitoly je představit fenomenologickou metodu analýzy textu MCA na sociálně pedagogickou oblast výzkumu, konkrétně výzkumu vztahu romských dětí ke škole. MCA je metoda analýzy textu vyvinutá švédským psychologem, profesorem a výzkumníkem Rogerem Sagesem pro účely výzkumu v interkulturní psychologii a psychologii práce. Tato metoda vychází z fenomenologické filosofie a je na rozdíl od interpretativní či deskriptivní fenomenologické analýzy v ČR zatím poměrně neznámá. MCA nabízí v porovnání se známějšími postupy výhody kvalitativní i kvantitativní metodologie i software pro analýzu a syntézu dat. V ilustrativním výzkumu se autorka pokouší získat výpovědi učitelů, žáků a jejich rodičů jedné školy na téma „Škola“, a tyto výpovědi podrobit fenomenologické analýze MCA a získat tak co nejkomplexnější obraz tohoto fenoménu
Anotace anglicky
The chapter aims to present a phenomenological text analysis called Meaning Constitution Analysis (MCA) and employ it within a field of social education focusing on attitudes of Roma children to school. MCA was developed by Swedish psychologist and researcher Roger Sages as a method for intercultural research and work psychology. It is rooted in phenomenological philosophy and, due to its theoretical foundation, it integrates advantages both of qualitative and quantitative methodological approaches. Moreover, MCA has also a software version that makes its application easier. Utilizing phenomenological methodology, the author focused on the concept of “School” in interviews with Roma children, their schoolmates and with teachers and used MCA to analyze transcripts of interviews to gain a complex picture of participants’ experiencing of “School”.
Návaznosti
MUNI/A/0741/2012, interní kód MUNázev: Výzkumná šetření zaměřená na sociálně znevýhodněné skupiny (Akronym: ROMCIZ)
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumná šetření zaměřená na sociálně znevýhodněné skupiny, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 5. 10. 2024 00:49