J 2014

Rodičovský konflikt a školní zátěž studentů gymnázií

KOTKOVÁ, Martina a Lenka LACINOVÁ

Základní údaje

Originální název

Rodičovský konflikt a školní zátěž studentů gymnázií

Název anglicky

Interparental conflict and school stress of students of high schools

Autoři

KOTKOVÁ, Martina (203 Česká republika, domácí) a Lenka LACINOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Psychologie pro praxi, Karolinum, 2014, 1803-8670

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/14:00073535

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova česky

rodičovský konflikt; stres ve škole; reprezentace rodiny; emocionální nákaza

Klíčová slova anglicky

interparental conflict; stress at school; representation of family; emotion contagion

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 27. 4. 2015 17:51, Ing. Alena Raisová

Anotace

V originále

Předkládaná studie se zaměřuje na zkoumání vztahu mezi rodičovským konfliktem a stresem ve škole u gymnaziálních studentů ve věku 15–18 let. Speciální pozornost byla věnována mediačnímu efektu vztahu k rodičům a moderačnímu efektu reprezentace rodiny. Studie vychází z kvantitativního designu a k získání potřebných dat byly použity dotazníkové metody. Mediační efekt vztahu k rodičům nebyl prokázán. Moderační efekt reprezentace rodiny byl potvrzen pouze u dívek: Souvislost mezi pocitem ohrožení a celkovým stresem je signifikantní jen u těch dívek, které nemají nejvíce konstruktivní ani nejvíce destruktivní reprezentaci rodiny.

Anglicky

This study is focused on examination of the relationship between interparental conflict and school stress of high school students in ages between 15 and 18 years. Attention was especially paid to the mediation effect of relationships towards parents and the moderation effect of representation of a family. This study is based on quantitative research design and questionnaires were used to obtain wanted data. The mediation effect of relationships toward parents was not found in the study. There was evidence of the moderation effect of representation in this study but only in girls. Statistic significance between feelings of threat and general school stress was found only in girls who did not show the most constructive and destructive representation of a family.

Návaznosti

GAP407/12/0854, projekt VaV
Název: Cesty do dospělosti: longitudinální výzkum vývojových trajektorií a prediktorů autonomie a identity
Investor: Grantová agentura ČR, Cesty do dospělosti: longitudinální výzkum vývojových trajektorií a prediktorů autonomie a identity