2013
Classification Theories of Foreign Language Learning Strategies: An Exploratory Analysis
VLČKOVÁ, Kateřina, Janek BERGER a Manuel VÖLKLEZákladní údaje
Originální název
Classification Theories of Foreign Language Learning Strategies: An Exploratory Analysis
Název česky
Klasifikační teorie strategií učení se cizímu jazyku: Exploratorní analýza
Autoři
VLČKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí), Janek BERGER (276 Německo) a Manuel VÖLKLE (276 Německo)
Vydání
Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2013, 1803-7437
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/13:00066998
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
strategie učení; cizí jazyk; klasifikační teorie; exploratorní analýza
Klíčová slova anglicky
classification of learning strategies; second language acquisition; exploratory analysis
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 4. 2014 13:15, Dana Nesnídalová
V originále
The present paper provides a comparison of common taxonomies of foreign language learning strategies using empirical data from a Czech adaptation of the strateg y inventory SILL (Oxford, 1990). In an initial analysis none of the traditional taxonomies received strong empirical support. Based on an exploratory followup analysis we thus propose a basic three factorial model of foreign language learning strategies distinguishing 1) elaboration strategies, organisation strategies and self-control, 2) strategies of cooperative learning, and 3) motivational-emotional strategies. This three factorial model bears some similarity to O’Malley’s and Chamot’s (1990) classification of strategies into cognitive, metacognitive, and socioaffective strategies, although cognitive and metacognitive strategies were primarily represented by a single factor, while social and affective strategies appear to be two separated groups of strategies. Based on these first results we suggest better ways to assess foreign learning strategies in future research.
Česky
Příspěvek srovnává klasifikace strategií učení se cizímu jazyku za použití empirických dat z české adaptace inventáře SILL (Oxford, 1990). Počáteční analýza nepodporuje dostatečně silně žádnou z tradičních klasifikací. Na základě navazující exploratorní analýzy navrhujeme tří faktorový model strategií učení se cizímu jazyku, který rozlišuje 1) elaborační, organizační a kontrolní strategie, 2) strategie kooperativního učení a 3) motivačně-emoční strategie. Tento třífaktorový model vykazuje určitou podobnost s klasifikací strategií dle O´Malleyho a Chamotové (1990), kteří rozlišují strategie kongitivní, metakognitivní a socioafektivní, i když kognitivní a metakognitivní strategie jsou reprezentovány jedním faktorem, zatímco sociální a afektivní strategie se projevují jako dvě oddělené skupiny strategií. Na základě těchto prvních výsledků navrhujeme adekvátnější způsoby, jak evaluovat strategie učení v budoucích výzkumech.
Návaznosti
GAP407/12/0432, projekt VaV |
|