J 2014

School as a Professional Learning Community : A Comparison of the Primary and Lower Secondary Levels of Czech Basic Schools

NOVOTNÝ, Petr, Milan POL, Lenka HLOUŠKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ, Martin SEDLÁČEK et. al.

Základní údaje

Originální název

School as a Professional Learning Community : A Comparison of the Primary and Lower Secondary Levels of Czech Basic Schools

Název česky

Škola jako komunita profesního učení : Srovnání prvního a druhé stupně české základní školy

Autoři

NOVOTNÝ, Petr (203 Česká republika, domácí), Milan POL (203 Česká republika, garant, domácí), Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Bohumíra LAZAROVÁ (203 Česká republika, domácí) a Martin SEDLÁČEK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

New Educational Review, Wydawnictwo Adam Marszałek, 2014, 1732-6729

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Polsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 0.149 v roce 2012

Kód RIV

RIV/00216224:14210/14:00073544

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

rozvoj školy; komunity profesního učení; organizační učení; podpůrné faktory

Klíčová slova anglicky

school improvement; professional learning communities; organizational learning; supportive factors

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 22. 3. 2015 21:57, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

This article deals with two subjects which form an inevitable part of the discussion on Czech basic schools. First, there is school development from the inside, individual and group learning and organizational development in schools. Second, there is the double task of Czech basic schools to provide pupils with primary and, subsequently, lower secondary education. The aim of the analysis is to compare evidence given by teachers at the primary and lower secondary levels of basic schools about processes which create the dimensions of a professional learning community. Analysis of the data obtained from this research, which was carried out in Czech basic schools, leads to the conclusion that despite a relatively large conformity in the adult actors' perception of systematicity in handling the subjects of learning, this perception cannot be considered homogeneous.

Návaznosti

GAP407/10/1197, projekt VaV
Název: Procesy organizačního učení a jejich vedení a řízení ve škole
Investor: Grantová agentura ČR, Procesy organizačního učení a jejich vedení ve škole