MUŽÍK, Vladislav. Fakta a mýty o školní tělesné výchově (Facts and Myths about Physical Education). Online. In Brigita Stloukalová. Optimální působení tělesné zátěže. Sborník příspěvků 19. ročníku konference konané ve dnech 26.-27.3.2013. 1st ed. Hradec Králové: Katedra tělesné výchovy a sportu, Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové, 2013, p. 157-172.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Fakta a mýty o školní tělesné výchově
Name (in English) Facts and Myths about Physical Education
Authors MUŽÍK, Vladislav.
Edition 1. vyd. Hradec Králové, Optimální působení tělesné zátěže. Sborník příspěvků 19. ročníku konference konané ve dnech 26.-27.3.2013, p. 157-172, 16 pp. 2013.
Publisher Katedra tělesné výchovy a sportu, Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) tělesná výchova; pojetí tělesné výchovy; výuka tělesné výchovy; vzdělávací cíle tělesné výchovy
Keywords in English physical education; conception of physical education; physical education instruction; educational goals of physical education
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc., učo 549. Changed: 4/4/2014 13:18.
Abstract
Tělesná výchova je tradičním oborem školního vzdělávání u nás i v zahraničí. Pojetí tělesné výchovy se sice v jednotlivých zemích do jisté míry odlišuje, ale obsah výuky je často podobný. Položme si proto několik otázek: Do jaké míry lze plnit cíle základních koncepcí tělesné výchovy? Může školní tělesná výchova významně působit na zdraví žáků? Může tělesná výchova významně ovlivňovat tělesnou zdatnost žáků? Přispívá tělesná výchova k celkové gramotnosti žáků? Jakým způsobem tělesná výchova formuje osobnost žáků? Jaké je reálné postavení a poslání tělesné výchovy v rámci výchovy a vzdělávání? Úmyslem autora není na výše položené otázky beze zbytku odpovědět. Úkolem příspěvku je navodit diskuzi, která pomůže ujasnit a vymezit reálné vzdělávací cíle tělesné výchovy.
Abstract (in English)
Physical education is a traditional course of school education both in our country and abroad. Although the conception of physical education is different in particular countries, the content of the teaching process is often similar. We can ask several questions: To what extent the goals of basic physical education conceptions can be fulfilled? Can physical education significantly influence physical fitness of students? Does physical education contribute to general literacy of students? How does physical education form the student personality? What is the real status and role of physical education in the educational system? The aim of the author is not to answer the above asked questions to the whole extent. The goal of the text is to evoke a discussion, which could help clear and specify real educational goals of physical education.
PrintDisplayed: 30/5/2024 05:33