MÁCHA, Jakub. Domande a cui non si puo rispondere / Unbeantwortbare Fragen (Unanswerable questions). In Assunta Verrone - Peter Nickl. Di quanta ragione ha bisogno la società? / Wieviel Vernunft braucht die Gesellschaft? Prima edizione. Pomigliano D'Arco: Diogene Edizioni, 2013, p. 41-45. versione bilingue - italiano/tedesco. ISBN 978-88-6647-083-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Domande a cui non si puo rispondere / Unbeantwortbare Fragen
Name in Czech Nezodpověditelné otázky
Name (in English) Unanswerable questions
Authors MÁCHA, Jakub (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Prima edizione. Pomigliano D'Arco, Di quanta ragione ha bisogno la società? / Wieviel Vernunft braucht die Gesellschaft? p. 41-45, 5 pp. versione bilingue - italiano/tedesco, 2013.
Publisher Diogene Edizioni
Other information
Original language Italian
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher Italy
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/13:00072734
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-88-6647-083-0
Keywords (in Czech) rozum;otázky;Kant;Wittgenstein
Keywords in English reason;questions;Kant;Wittgenstein
Tags Immanuel Kant, Wittgenstein
Changed by Changed by: prof. Dr. phil. Jakub Mácha, Ph.D., učo 3662. Changed: 17/4/2014 10:23.
Abstract
Kants Kritik der reinen Vernunft beginnt mit der Feststellung, es gebe Fragen in der Natur unserer Vernunft, die sie zwar nicht abweisen aber auch nicht beantworten kann. Eine Diagnose folgt sogleich: Diese Fragen übersteigen alles Vermögen der Vernunft. Kant schlägt eine radikale Behandlung vor: Die Vernunft muss in Grenzen der möglichen Erfahrung eingeschlossen werden. Das heißt für ihn jedoch, dass jene unbeantwortbaren Fragen keineswegs aufhören, die Vernunft zu belästigen. Auch Wittgenstein bekennt, dass unsere Vernunft Fragen erkennen kann, nicht aber deren Antworten. Das Ziel seiner Philosophie ist jedoch, den Menschen von diesen Fragen zu befreien, indem er sich in die Regeln des Sprachgebrauchs auskennt.
Abstract (in Czech)
Kantova Kritika čistého rozumu začíná poznamenáním, že v povaze našeho rozumu existují otázky, které nelze odmítnout ani zodpovědět.Diagnóza následuje bezprostředně: Tyto otázky jsou mimo veškerou moc rozumu. Kant navrhuje radikální léčbu: tyto otázky musí být uzavřeny v mezích možné zkušenosti. To ale neznamená, že tyto otázky přestanou lidský rozum obtěžovat. Wittgenstein také uznává, že náš rozum si klade otázky, na něž nejsou odpovědi.Cílem jeho filosofie je osvobodit lidi z těchto otázek tím, že se orientuje v pravidlech používání jazyka.
Abstract (in English)
Kant's Critique of Pure Reason begins by noting that there are questions in the nature of our reason, but they do not reject but can not answer. A diagnosis follows immediately: These questions exceed all power of reason. Kant proposes a radical treatment: The reason must be enclosed in the limits of possible experience. That is, for him, however, that those unanswerable questions end not to harass the reason. Wittgenstein also acknowledges that our reason can identify questions but not the answers. The aim of his philosophy is to free the people of these questions, he knows his way around by the rules of language use.
PrintDisplayed: 19/9/2024 05:48