2013
Informal Teaching and Learning of Special Theory of Relativity
NOVOTNÝ, Jan, Jindřiška SVOBODOVÁ a Jana JURMANOVÁZákladní údaje
Originální název
Informal Teaching and Learning of Special Theory of Relativity
Název česky
Neformální vzdělávání pro Speciální teorii relativity
Autoři
Vydání
2013
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7378-243-6
Klíčová slova česky
výuka fyziky, výzkumné šetření, model
Klíčová slova anglicky
Physics teaching, meaningful learning, theory of relativity, research model
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 3. 2014 13:15, RNDr. Jindřiška Svobodová, Ph.D.
Anotace
V originále
Einstein's Special Theory of Relativity is important for our understanding of time, space, matter and energy. It represents an example of creative and analytical thought. When the Special Theory of Relativity is taught in schools, it is not possible to carry out real experiments. We have prepared several multimedia activities giving a brief overview of relativity. Short animations are complemented by various questions and tasks and presented to students. Although some of the consequences of the basic ideas may seem intuitive, there are various pitfalls no only for beginners. The aim of our study was to help an understanding starting points of the theory of relativity. In the present case study we explore the comprehension levels of relativity theory in prospective science teachers who take the introduction to physics lesson at the Faculty of Education. The effect of it for learning on their achievement is researched. In the research, a control group pre-test post-test quasi-experimental research model was used. Research data were obtained by using open-ended questions prepared by the researcher.