MRÁZKOVÁ, Kateřina. Úroveň osvojení kartografických dovedností u žáků druhého stupně základních škol : vliv pohlaví a aktivního používání GIS. In Janík, T., Pešková, K. et al. Školní vzdělávání: od podmínek k výsledkům. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 208-223. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 33. ISBN 978-80-210-6677-9.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Úroveň osvojení kartografických dovedností u žáků druhého stupně základních škol : vliv pohlaví a aktivního používání GIS
Název česky Úroveň osvojení kartografických dovedností u žáků druhého stupně základních škol : vliv pohlaví a aktivního používání GIS
Název anglicky The level of map skills by secondary school pupils : the influence of gender and active GIS use
Autoři MRÁZKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Brno, Janík, T., Pešková, K. et al. Školní vzdělávání: od podmínek k výsledkům, od s. 208-223, 16 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 33, 2013.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14410/13:00072802
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-6677-9
Klíčová slova česky didaktický test; geografické informační systémy; GIS; kartografické dovednosti; pohlaví; žáci základních škol
Klíčová slova anglicky didactic test; gender; geography information systems; GIS; map skills; pupils of elementary school
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D., učo 129111. Změněno: 30. 3. 2014 22:46.
Anotace
Mapy se staly běžnou součástí každodenního života všech lidí. Ve výuce zeměpisu jsou pak nenahraditelnou pomůckou, která umožňuje žákům zjišťovat informace o vzdálených místech, vyhledat prostorové rozmístění jevů a vztahy mezi nimi. Pokud mají žáci dostatečně osvojené kartografické dovednosti, uvidí svět ve všech prostorových souvislostech. V předkládané studii je prezentován výzkum zaměřený na zjištění úrovně osvojení kartografických dovedností u žáků základních škol. V teoretické části je představen diagram kartografických dovedností. V rámci výzkumu byl nejprve zjišťován vliv pohlaví na úroveň osvojení kartografických dovedností a to na vybraném vzorku žáků 2. stupně základních škol a nižších ročníků gymnázií v Jihomoravském kraji. Výsledky ukázaly, že úroveň osvojení kartografických dovedností je vyšší u dívek oproti chlapcům. Dále byl zjišťován vliv práce s geografickými informačními systémy ve výuce zeměpisu na úroveň osvojení kartografických dovedností. Výsledky ukázaly, že žáci, kteří používají aktivně GIS ve výuce, mají vyšší úroveň osvojení kartografických dovedností celkově a dosahují statisticky významně lepších výsledků v úrovni osvojení dovednosti analyzování a interpretování mapy.
Anotace anglicky
Maps have become the general part of everyday life of people. They are irreplaceable aid in geography teaching as they enable pupils to find out spatial distribution of phenomena and the relationship among them. If pupils have developed map skills in an appropriate level then they can see the world in spatial context. This study presents pedagogical research focused on identifying of the development of map skills and the influence of attitudes toward geography on the level of map skills. The theoretical part introduces the map skills model. Firstly, the research was focused on the influence of gender on the level of map skills development. The results show that the level of development is higher by girls than by boys. Secondly, the research was focused on the influence of the work with geographic information systems on the level of map skills development. The results show that pupils working with GIS in geography lessons achieved higher score in the development of map skills than pupils who do not work with GIS.
Návaznosti
MUNI/A/0706/2012, interní kód MUNázev: Školní vzdělávání: podmínky, aktéři, kurikulum, procesy, výsledky (Akronym: SKOLA 2013)
Investor: Masarykova univerzita, Školní vzdělávání: podmínky, aktéři, kurikulum, procesy, výsledky, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 8. 9. 2024 16:15