C 2013

Úroveň osvojení kartografických dovedností u žáků druhého stupně základních škol : vliv pohlaví a aktivního používání GIS

MRÁZKOVÁ, Kateřina

Základní údaje

Originální název

Úroveň osvojení kartografických dovedností u žáků druhého stupně základních škol : vliv pohlaví a aktivního používání GIS

Název česky

Úroveň osvojení kartografických dovedností u žáků druhého stupně základních škol : vliv pohlaví a aktivního používání GIS

Název anglicky

The level of map skills by secondary school pupils : the influence of gender and active GIS use

Autoři

MRÁZKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, Janík, T., Pešková, K. et al. Školní vzdělávání: od podmínek k výsledkům, od s. 208-223, 16 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 33, 2013

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/13:00072802

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-6677-9

Klíčová slova česky

didaktický test; geografické informační systémy; GIS; kartografické dovednosti; pohlaví; žáci základních škol

Klíčová slova anglicky

didactic test; gender; geography information systems; GIS; map skills; pupils of elementary school

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 30. 3. 2014 22:46, Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.

Anotace

V originále

Mapy se staly běžnou součástí každodenního života všech lidí. Ve výuce zeměpisu jsou pak nenahraditelnou pomůckou, která umožňuje žákům zjišťovat informace o vzdálených místech, vyhledat prostorové rozmístění jevů a vztahy mezi nimi. Pokud mají žáci dostatečně osvojené kartografické dovednosti, uvidí svět ve všech prostorových souvislostech. V předkládané studii je prezentován výzkum zaměřený na zjištění úrovně osvojení kartografických dovedností u žáků základních škol. V teoretické části je představen diagram kartografických dovedností. V rámci výzkumu byl nejprve zjišťován vliv pohlaví na úroveň osvojení kartografických dovedností a to na vybraném vzorku žáků 2. stupně základních škol a nižších ročníků gymnázií v Jihomoravském kraji. Výsledky ukázaly, že úroveň osvojení kartografických dovedností je vyšší u dívek oproti chlapcům. Dále byl zjišťován vliv práce s geografickými informačními systémy ve výuce zeměpisu na úroveň osvojení kartografických dovedností. Výsledky ukázaly, že žáci, kteří používají aktivně GIS ve výuce, mají vyšší úroveň osvojení kartografických dovedností celkově a dosahují statisticky významně lepších výsledků v úrovni osvojení dovednosti analyzování a interpretování mapy.

Anglicky

Maps have become the general part of everyday life of people. They are irreplaceable aid in geography teaching as they enable pupils to find out spatial distribution of phenomena and the relationship among them. If pupils have developed map skills in an appropriate level then they can see the world in spatial context. This study presents pedagogical research focused on identifying of the development of map skills and the influence of attitudes toward geography on the level of map skills. The theoretical part introduces the map skills model. Firstly, the research was focused on the influence of gender on the level of map skills development. The results show that the level of development is higher by girls than by boys. Secondly, the research was focused on the influence of the work with geographic information systems on the level of map skills development. The results show that pupils working with GIS in geography lessons achieved higher score in the development of map skills than pupils who do not work with GIS.

Návaznosti

MUNI/A/0706/2012, interní kód MU
Název: Školní vzdělávání: podmínky, aktéři, kurikulum, procesy, výsledky (Akronym: SKOLA 2013)
Investor: Masarykova univerzita, Školní vzdělávání: podmínky, aktéři, kurikulum, procesy, výsledky, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty