D 2014

Etika vědecké práce jako téma gymnasiální výuky přírodních věd

ČERNÝ, Michal

Basic information

Original name

Etika vědecké práce jako téma gymnasiální výuky přírodních věd

Name (in English)

Ethics of science as a topic of grammar school science teaching

Authors

Edition

Hradec Králové, Vědecká konference s mezinárodní účastí Sapere Aude 2014, p. 271-282, 13 pp. 2014

Publisher

Magnanimitas

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

References:

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-87952-03-0

Keywords (in Czech)

etika; věda; open access; deontologická etika; situační etika

Keywords in English

ethics; science; open access; deontological ethics; situational ethics
Změněno: 17/8/2015 20:40, RNDr. Michal Černý, Ph.D.

Abstract

In English

The paper provides elementary view of ethics as a philosophical discipline that aims to answer the question of what is proper conduct. It relates to issues that fundamentally related to scientific practice - from open access to information, fabrication and falsification of data, questions or publication of the results of social responsibility scientist. Topics are chosen while so that it can be easily implemented in secondary education, which is adapted to a selection of a range of specific examples. Problems are discussed from the standpoint of different ethical paradigms.

Links

CZ.1.07/2.2.00/28.0182, interní kód MU
Name: Moduly jako prostředek inovace v intergaci výuky moderní fyziky a chemie
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, 2.2 Higher education