J 2014

STUDENTI A VYSOKÉ ŠKOLY JAKO SOUČÁST ROZVOJE MĚSTA

ZVARA, Jan, Petr HUDEČEK and Petr ŠAŠINKA

Basic information

Original name

STUDENTI A VYSOKÉ ŠKOLY JAKO SOUČÁST ROZVOJE MĚSTA

Name (in English)

Students and universities as a part of city development

Authors

ZVARA, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr HUDEČEK (203 Czech Republic) and Petr ŠAŠINKA (203 Czech Republic)

Edition

European Union Knowledge Economy Review, 2014, 1339-2786

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

Earth magnetism, geodesy, geography

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14310/14:00075312

Organization unit

Faculty of Science

Keywords in English

Students universities development of the city Brno

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 27/4/2015 15:09, Ing. Andrea Mikešková

Abstract

V originále

Význam vysokých škol a studentů hraje stále větší roli v rozvoji měst. Jejich dynamický vývoj a v současné době stoupající počet studentů klade nové nároky na městskou infrastrukturu, mobilitu a městské funkce. Tento článek chce poukázat na dopady přítomnosti studentů pro město a poukázat na nutnost strategické spolupráce představitelů města a vysokých škol. Představeny budou také různé výzkumné metody a výsledky dotazníkového šetření mezi studenty.

In English

There is a growing importance of universities and students as an actor in a development of the city. Their dynamic development places new demands on city infrastructure, mobility and functions due to steep growth of number of students. The submitted article aims to point out impacts of presence of students on development of Brno and to excuse necessity of inclusion of cooperation among city and universities into city strategic planning. Theoretical approaches to university environment will be presented in context of its impacts on urban development (models of involvement into local environment included). Focus is given on minor but the most visible impacts and interactions of simple presence of university students in Brno. A questionnaire was created for students aimed to describe mutual interactions between students and the city for mapping those impacts. The most interesting outputs of this questionnaire will be presented.