C 2013

Special Needs of Pupils in the Context of the Framework Educational Programme for Basic Education – Final Year of the Research Project

VÍTKOVÁ, Marie

Basic information

Original name

Special Needs of Pupils in the Context of the Framework Educational Programme for Basic Education – Final Year of the Research Project

Name in Czech

Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání - Závěrečný rok výzkumného záměru

Edition

1. vydání. Brno, Support of People with Special Needs: International Perspectives. Förderung von Menschen mit Behinderung: Internationale Perspektiven. p. 5-9, 5 pp. 2013

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

English

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6637-3

Keywords (in Czech)

žák; speciální vzdělávací potřeby; Rámcový vzdělávací program pro základního vzdělání; školní vzdělávací program; inkluzivní vzdělávání; inkluzivní podmínky; výzkumné týmy

Keywords in English

pupil; special educational needs; Framework Educational Programme for Basic Education; school educational programme; inclusive education; inclusive conditions; research teams

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 11/4/2014 12:58, PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.

Abstract

V originále

The chapter presents the research project (MSM0021622443) Special Needs of Pupils in the Context of the Framework Educational Programme for Basic Education (FEP BE) (the principal investigator was Prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.) and the participating research teams. The research project involves basic, long term (2007–2013) and intensive research. From the methodological point of view, there were two main dimensions (strategies): the monographic one and the statistical one. The research project was carried out as qualitative research within the monographic procedure; its result is an episteme for the empirical type of research. The main objective is to formulate the theoretical foundation of the problem, carry out an analysis of the available materials and produce comparative studies with foreign countries. The research project was methodologically diversifi ed into various areas. The goal of the research investigations was systematic creative activity in the area of inclusion of pupils with special needs in basic schools with the aim of gradually implementing FEP BE. The research outcomes are gradually presented at conferences and in publications.

In Czech

V kapitole je prezentován Výzkumný záměr (MSM0021622443) Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, jehož řešitelem byla prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. a výzkumné týmy. Výzkumný záměr byl koncipován jako výzkum základní, dlouhodobý (2007-2013) a intenzivní. Z metodologického hlediska se jednalo o dvě dimenze (strategie) řešení problému, o dimenzi monografickou a statistickou. V rámci monografické procedury byl výzkum řešen jako kvalitativní, výsledkem je vytvoření epistémé pro empirický výzkum. Předmětem zájmu je formulovat teoretický fundament zkoumaného problému, provést analýzu dostupných materiálů a zpracovat komparativní studie se zahraničím. V rámci statistické procedury se VZ metodologicky diferencoval do oblastí. Předmětem bádání byla systematická tvůrčí činnost v oblasti inkluzivního vzdělávání žáků se speciálními potřebami v základní škole s důrazem na postupnou implementaci RVP ZV. Výstupy výzkumů jsou postupně prezentovány na konferencích a v publikacích.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education