GALETA, Jan. Sever proti Jihu : Zaalpské styly versus italská klasika v architektuře historismu na příkladu vil, kostelů a národních domů. In Cultural transfer : Umělecká výměna mezi Itálií a střední Evropou. Mezinárodní konference studentů doktorských programů. Praha, 25. 4. 2014. 2014.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Sever proti Jihu : Zaalpské styly versus italská klasika v architektuře historismu na příkladu vil, kostelů a národních domů.
Název anglicky North against South. Transalpine styles vs. Italian classic in Architecture of Historicism on example of Villas, Churches and National Houses.
Autoři GALETA, Jan (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Cultural transfer : Umělecká výměna mezi Itálií a střední Evropou. Mezinárodní konference studentů doktorských programů. Praha, 25. 4. 2014. 2014.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Vyžádané přednášky
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/14:00075424
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky architektura 19. století; Brno; Adamov; Ostrava; Přívoz; Šumperk; Nový Jičín; Německý dům; August Prokop; Alois Prastorfer; Camillo Sitte; Gustav Mereta; Georg Berger; Karl Grünanger ; Hermina Ripka; Josef Svatopluk Wurm
Klíčová slova anglicky architecture of 19th century; Brno; Adamov; Ostrava; Přívoz; Šumperk; Nový Jičín; German House; August Prokop; Alois Prastorfer; Camillo Sitte; Gustav Mereta; Georg Berger; Karl Grünanger; Hermina Ripka; Josef Svatopluk Wurm
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 20. 3. 2015 10:22.
Anotace
Prezentace se zaměří na architekturu historismu v 19. století a na začátku století 20., zvláště pak na pluralitu architektonických stylů v tomto období. Je nepřehlédnutelné, že v Českých a Moravských městech je většina budov z této doby postavena ve stylu klasizciující italizující renesance, existují ovšem i stavby v jiných stylech. Základem tohoto příspěvku je porovnání dvojic budov se stejnou funkcí (vila, kostel a národní dům), přičemž jedna je v italizujícím stylu a druhá v zaalpském. Rozdílnost fasád bude zřejmá na první pohled, otázkou však je, zdali je fasáda a její dekorace jediným místem, kde se styl projevuje, nebo má-li vliv také na uspořádání vnitřního prostoru a hmoty budovy. Důležitá je také otázka, co vedlo architekty a stavebníky k volbě jednoho konkrétního stylu, neboť se zdá, že v případě významných staveb nebyla volba stylu podmíněna pouze dobovou módou a vkusem, ale také ohledy na reprezentativnost a symboliku.
Anotace anglicky
The presentation will focus on the architecture of historicism in 19th century and beginning of 20th century. Especially it will zoom in the plurality of architectonical styles of this period. It seems clear that in Czech and Moravian towns most of buildings of this period are built in style of classicising Italianising Renaissance, but there are also buildings in other styles. Crucial part of this contribution will deal with comparison of buildings of the same type (villas, churches and national houses), but one built in the Italianising neo-renaissance, the other in one of the transalpine styles. Differences on facades will be clear, but question is, if only facade and decoration are places where style was manifested or if it had impact on the arrangement of space and mass of building. Important is also a question what led architects and builders to choose concrete style, because it looks evident, that in the case of important buildings choosing of style was not only question of taste and fashion, but was conditioned by symbolical and representative reasons.
Návaznosti
MUNI/A/0806/2013, interní kód MUNázev: Kontinuity a diskontinuity: Umělecká tvorba mezi raně středověkým kultem a obrazovou kulturou moderní doby (Akronym: Kontinuity a diskontinuity v umělecké tvorbě)
Investor: Masarykova univerzita, Kontinuity a diskontinuity: Umělecká tvorba mezi raně středověkým kultem a obrazovou kulturou moderní doby, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 13:50