2013
Achievement Emotions of Boys and Girls in Physics Instruction: Does a Portfolio Make a Difference?
LIMPRECHT, Susi, Tomáš JANKO a Michaela GLÄSER-ZIKUDAZákladní údaje
Originální název
Achievement Emotions of Boys and Girls in Physics Instruction: Does a Portfolio Make a Difference?
Autoři
LIMPRECHT, Susi (276 Německo), Tomáš JANKO (203 Česká republika, garant, domácí) a Michaela GLÄSER-ZIKUDA (276 Německo)
Vydání
Orbis Scholae, 2013, 1802-4637
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/13:00075427
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova anglicky
achievement emotions; well-being; gender; Physics instruction; portfolio intervention; quasi-experimental study; German Grammar School
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 13. 5. 2014 10:00, Mgr. Tomáš Janko, Ph.D.
V originále
It is well documented in educational research that instruction in science, including Physics, is connected with rather negative emotions of students. It becomes especially apparent when considering the gender differences. Therefore, an important question is whether and how achievement emotions of boys and girls in Physics may be positively influenced. The aim of this study is to analyze firstly the differences regarding positive and negative emotions of boys and girls in Physics instruction. Secondly, a quasi-experimental intervention study has been carried out to test whether and how girls’ and boys’ emotions may be influenced by the application of a portfolio approach in Physics instruction. Covariance and multivariate analyses were carried out to test the hypothesized effects of the intervention. The Physics instruction focused on the topic of electricity. The research sample consisted of N = 161 students from eight 8th grade classrooms of three grammar schools in Germany which were divided into treatment and control groups randomly. Our study confirmed that boys generally experience more positive achievement emotions in Physics than girls, whereas girls showed higher level of anxiety and boredom than boys. The hypothesized effects of the portfolio intervention were only partly confirmed. The differences between boys and girls regarding their well-being in Physics instruction before the intervention have been slightly reduced by the application of the portfolio. Girls’ well-being in the treatment group increased after the application of a portfolio compared to girls in the control group. As expected, self-concept and interest have been revealed as significant covariates influencing students’ achievement emotions. Limitations of the study as well as implications for instruction are discussed. It is suggested that a portfolio represents a promising approach for the equalization of gender differences regarding achievement emotions in Physics.
Česky
V rámci pedagogického výzkumu je prokázáno, že výuka přírodovědných předmětů (fyziku nevyjímaje) může u žáků vyvolávat obavy. Situace je zřejmá obzvláště při srovnání mezi pohlavími. Vyvstává proto otázka, zda (resp. jakým způsobem) mohou být emoce dívek a chlapců ve výuce fyziky pozitivně rozvíjeny. Cílem prezentované studie je analyzovat rozdíly v emocích dívek a chlapců ve fyzice a následně prostřednictvím kvazi-experimentální šetření ověřit, zda mohou být rozdílné emoce dívek a chlapců ve fyzice pozitivně ovlivněny prostřednictvím aplikace portfolia. Výzkumnými metodami studie jsou kovariační a multivariační analýzy. Výzkumný vzorek tvořilo 161 žáků osmých tříd, pocházejících ze tří gymnázií ve Spolkové republice Německo. Respondenti byli na základě náhodného výběru rozděleni do intervenční a kontrolní skupiny. Výsledky studie ukázaly, že chlapci ve výuce fyziky zažívali pozitivní emoce ve větší míře. Naopak dívky ve srovnání s chlapci zažívaly větší míru úzkosti a znudění. Pozitivní vliv portfolia byl prokázán pouze částečně. Aplikace portfolia napomohla k částečnému snížení rozdílů v emocích, jež ve fyzice prožívají dívky a chlapci. Efekt byl způsoben tím, že pozitivní emoce dívek v intervenční skupině se aplikací portfolia zvýšily ve srovnání s dívkami v kontrolní skupině. Lze tak usuzovat, že portfolio představuje slibný prostředek napomáhající harmonizaci žákovských emocí ve výuce fyziky. Ukázalo se také, důležité proměnné ovlivňující emoce žáků ve fyzice jsou sebepojetí a zájem. V závěru jsou naznačovány limity studie a doporučení pro praxi.
Návaznosti
EE2.3.30.0009, projekt VaV |
|