2014
Poznámky k poetice filmu v českých zemích (1911-1915): formální tendence, filmová produkce a zubní extrakce
KOKEŠ, RadomírZákladní údaje
Originální název
Poznámky k poetice filmu v českých zemích (1911-1915): formální tendence, filmová produkce a zubní extrakce
Název anglicky
Notes to the poetics of cinema in the Czech lands (1911-1915): formal tendencies, film production, and tooth extraction
Autoři
KOKEŠ, Radomír (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 1803-845X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/14:00075445
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
poetika filmové fikce; historická poetika filmu; dějiny kinematografie v českých zemích; filmové vyprávění; filmový styl
Klíčová slova anglicky
poetics of film fiction; historical poetics of cinema; history of cinema in the Czech lands; film narrative; film style
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 17. 3. 2015 10:42, doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.
V originále
Studie nabízí poznání organizujících principů stylu a vyprávění ve filmech kinematografie českých zemí natočených v letech 1911-1915. Ze dvou vypozorovaných trendů se studie zaměřuje na jeden spojený s výrobnou Kinofa, kdy druhý trend výkladu slouží jako komparativní materiál. Soustřeďování na Kinofu přitom umožňuje zaujmout dvě perspektivy: shora-dolů (platnost tezí je demonstrovaná na souboru dochovaných děl) a zdola-nahoru (zevrubná analýza jednoho díla odhaluje platnost tezí ve specifické podobě jednoho systému). Poznání o povaze kinematografie v českých zemích ve zkoumaném období je současně vztahováno (a) k její povaze během celého němého období, (b) k mezinárodním estetickým normám v soudobé kinematografii.
Anglicky
The present study deals with the analysis of narrative and style in the film production in the Czech lands between 1911 and 1915; it presents, in particular, a comparison of two distinct narrative trends, one present in the films of the Kinofa company and the second one represented by the films made with ASUM with special regard to the former ones. The analysed material is perceived from two different perspectives: vertically, from top to bottom (the general argument is demonstrated on a restricted sample of extant films) and the other way round (a thorough analysis of one example verifies the validity of the general argument). The nature of the Czech cinema in the given period is being drawn against the background of the silent era, as well as the aesthetic norms of the isochronal international cinema.
Návaznosti
MUNI/A/0865/2013, interní kód MU |
|