J 2014

Poznámky k poetice filmu v českých zemích (1911-1915): formální tendence, filmová produkce a zubní extrakce

KOKEŠ, Radomír

Základní údaje

Originální název

Poznámky k poetice filmu v českých zemích (1911-1915): formální tendence, filmová produkce a zubní extrakce

Název anglicky

Notes to the poetics of cinema in the Czech lands (1911-1915): formal tendencies, film production, and tooth extraction

Autoři

KOKEŠ, Radomír (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 1803-845X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/14:00075445

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

poetika filmové fikce; historická poetika filmu; dějiny kinematografie v českých zemích; filmové vyprávění; filmový styl

Klíčová slova anglicky

poetics of film fiction; historical poetics of cinema; history of cinema in the Czech lands; film narrative; film style

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 17. 3. 2015 10:42, doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie nabízí poznání organizujících principů stylu a vyprávění ve filmech kinematografie českých zemí natočených v letech 1911-1915. Ze dvou vypozorovaných trendů se studie zaměřuje na jeden spojený s výrobnou Kinofa, kdy druhý trend výkladu slouží jako komparativní materiál. Soustřeďování na Kinofu přitom umožňuje zaujmout dvě perspektivy: shora-dolů (platnost tezí je demonstrovaná na souboru dochovaných děl) a zdola-nahoru (zevrubná analýza jednoho díla odhaluje platnost tezí ve specifické podobě jednoho systému). Poznání o povaze kinematografie v českých zemích ve zkoumaném období je současně vztahováno (a) k její povaze během celého němého období, (b) k mezinárodním estetickým normám v soudobé kinematografii.

Anglicky

The present study deals with the analysis of narrative and style in the film production in the Czech lands between 1911 and 1915; it presents, in particular, a comparison of two distinct narrative trends, one present in the films of the Kinofa company and the second one represented by the films made with ASUM with special regard to the former ones. The analysed material is perceived from two different perspectives: vertically, from top to bottom (the general argument is demonstrated on a restricted sample of extant films) and the other way round (a thorough analysis of one example verifies the validity of the general argument). The nature of the Czech cinema in the given period is being drawn against the background of the silent era, as well as the aesthetic norms of the isochronal international cinema.

Návaznosti

MUNI/A/0865/2013, interní kód MU
Název: Česká kinematografie v diktatuře a v demokracii
Investor: Masarykova univerzita, Česká kinematografie v diktatuře a v demokracii, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty

Přiložené soubory