Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1182529, author = {Šalamounová, Zuzana}, article_location = {Brno}, article_number = {1}, doi = {http://dx.doi.org/10.5817/SP2014-1-2}, keywords = {socialization in school language; school scientific vocabulary; scientific terms; everyday terms; linguistic ethnography}, language = {cze}, issn = {1803-7437}, journal = {Studia paedagogica}, title = {(Re)konstruování školního vědeckého slovníku}, url = {http://hdl.handle.net/11222.digilib/129999}, volume = {19}, year = {2014} }
TY - JOUR ID - 1182529 AU - Šalamounová, Zuzana PY - 2014 TI - (Re)konstruování školního vědeckého slovníku JF - Studia paedagogica VL - 19 IS - 1 SP - 9-42 EP - 9-42 PB - Masarykova univerzita SN - 18037437 KW - socialization in school language KW - school scientific vocabulary KW - scientific terms KW - everyday terms KW - linguistic ethnography UR - http://hdl.handle.net/11222.digilib/129999 L2 - http://hdl.handle.net/11222.digilib/129999 N2 - Předložený příspěvek popisuje, jakým způsobem dochází k (re)konstruování školního vědeckého slovníku – procesu předávání a osvojování školních vědeckých pojmů a hledání jejich významů prostřednictvím řeči. Proces (re)konstruování školního slovníku je chápán jako součást socializace do školního jazyka, tzn. jako součást obsáhlejšího procesu, v jehož rámci se žáci učí využívat jazyk specifickým, kulturně podmíněným způsobem, ve shodě se zvyklostmi výukových aktivit daného školního předmětu, kterým je v případě této studie český jazyk – mluvnice. Studie je koncipována jako kvalitativní výzkumné šetření, jež je vystavěno na principech lingvistické etnografie. Na základě analýzy dat jsou představeny a popsány čtyři fáze (střet jazyků, fáze bilingvní, vědecká explicitní a vědecká implicitní), jimiž učitelky i žáci v procesu (re)konstruování školního vědeckého slovníku procházejí. Dále jsou vymezeny tzv. překladové strategie, jimiž se učitelky snaží přiblížit žákům obsah pojmů, s nimiž se ve výuce aktuálně pracuje. ER -
ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. (Re)konstruování školního vědeckého slovníku. \textit{Studia paedagogica}. Brno: Masarykova univerzita, 2014, roč.~19, č.~1, s.~9-42. ISSN~1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2014-1-2.
|