ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. (Re)konstruování školního vědeckého slovníku ((Re-)Construction of the school scientific vocabulary). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2014, vol. 19, No 1, p. 9-42. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2014-1-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name (Re)konstruování školního vědeckého slovníku
Name (in English) (Re-)Construction of the school scientific vocabulary
Authors ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Digitální knihovna FF MU
RIV identification code RIV/00216224:14210/14:00073620
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2014-1-2
Keywords (in Czech) socializace do školního jazyka; školní vědecký slovník; vědecké pojmy; každodenní pojmy; lingvistická etnografie
Keywords in English socialization in school language; school scientific vocabulary; scientific terms; everyday terms; linguistic ethnography
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 22/3/2015 21:53.
Abstract
Předložený příspěvek popisuje, jakým způsobem dochází k (re)konstruování školního vědeckého slovníku – procesu předávání a osvojování školních vědeckých pojmů a hledání jejich významů prostřednictvím řeči. Proces (re)konstruování školního slovníku je chápán jako součást socializace do školního jazyka, tzn. jako součást obsáhlejšího procesu, v jehož rámci se žáci učí využívat jazyk specifickým, kulturně podmíněným způsobem, ve shodě se zvyklostmi výukových aktivit daného školního předmětu, kterým je v případě této studie český jazyk – mluvnice. Studie je koncipována jako kvalitativní výzkumné šetření, jež je vystavěno na principech lingvistické etnografie. Na základě analýzy dat jsou představeny a popsány čtyři fáze (střet jazyků, fáze bilingvní, vědecká explicitní a vědecká implicitní), jimiž učitelky i žáci v procesu (re)konstruování školního vědeckého slovníku procházejí. Dále jsou vymezeny tzv. překladové strategie, jimiž se učitelky snaží přiblížit žákům obsah pojmů, s nimiž se ve výuce aktuálně pracuje.
Abstract (in English)
The present paper describes the way in which a school scientific vocabulary is (re)constructed – the process of mediation and acquisition of school scientific concepts and search for their meanings through speech. The process of school vocabulary (re)construction is viewed as a part of socialization in the school language, i.e. as a part of a more complex process where students learn to use language in a specific and culturally conditioned way in accordance with habitual teaching activities of a given school subject – Czech Grammar in the case of this study. The study is framed as qualitative research built upon principles of the linguistic ethnography. Based on data analysis, it presents and describes four stages (the clash of languages, the bilingual stage, the explicit scientific stage, and the implicit scientific stage) that teachers and students go through in the process of school scientific vocabulary (re)construction. Further, it defines "translation strategies", which teachers use in order to elucidate the content of concepts currently used in instruction to students.
Links
GA13-23578S, research and development projectName: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Czech Science Foundation, Teacher and pupils in dialogic teaching
MUNI/A/0820/2013, interní kód MUName: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 28/9/2024 09:29