J 2014

Does co-residence with grandparents reduce the negative association between sibship size and reading test scores? Evidence from 40 countries.

KREIDL, Martin a Barbora HUBATKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Does co-residence with grandparents reduce the negative association between sibship size and reading test scores? Evidence from 40 countries.

Název česky

Snižuje koresidence s prarodiči negativní efekt počtu sourozenců na čtenářskou gramotnost? Evidence ze 40 zemí.

Autoři

KREIDL, Martin (203 Česká republika, garant, domácí) a Barbora HUBATKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Research in Social Stratification and Mobility, 2014, 0276-5624

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50000 5. Social Sciences

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 1.119

Kód RIV

RIV/00216224:14230/14:00073627

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000345160300001

Klíčová slova česky

počet sourozenců;školní výsledky;rozvoj;třígenerační domácnosti

Klíčová slova anglicky

sibship size; school achievement; development; three-generation households

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 4. 2015 18:46, Ing. Alena Raisová

Anotace

V originále

This paper investigates the effect of coresidence with grandparents in three-generation households on the nature and size of the association between sibship size and reading test scores. It also explores whether this interaction changes with the level of socioeconomic development of a society. We argue that coresidence in traditional three-generation households has a protective effect against resource dilution and thus decreases the magnitude of the negative association between family size and test scores. We also suggest that coresidence in more modern contexts magnifies the degree of this negative association, since modern families form three-generation households only when severely destabilized. We apply 3-level regression models to the PISA 2000 data to examine our hypotheses and use the Human Development Index as a measure of development. We find that the negative association between family size and test scores increases at higher levels of development and does so more strongly when students coreside with grandparents. We, however, find no context, in which coresidence would erase the negative consequences of having many brothers and sisters on one’s own school test scores. These findings hold even when controlling statistically for the effects of public expenditure on education, public social security expenditure, and crude divorce rate as well as for the interactions of these variables with sibship size.

Návaznosti

GAP404/11/0130, projekt VaV
Název: Struktura rodiny a stratifikační proces: vysvětlují trend změny ve vnitrorodinných procesech, kompoziční změny anebo samo-výběr?
Investor: Grantová agentura ČR, Struktura rodiny a stratifikační proces: vysvětlují trend změny ve vnitrorodinných procesech, kompoziční změny anebo samo-výběr?

Přiložené soubory