b 2014

Mandala a dějiny: Bidija D. Dandaron a burjatský buddhismus

BĚLKA, Luboš

Základní údaje

Originální název

Mandala a dějiny: Bidija D. Dandaron a burjatský buddhismus

Název anglicky

Mandala and History: Bidia D. Dandaron and Buryat Buddhism

Autoři

Vydání

1. vyd. Brno, 170 s. 2014

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Učebnice

Obor

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-210-6725-7

Klíčová slova česky

burjatský buddhismus; Bidija Dandaronič Dandaron; mandala

Klíčová slova anglicky

Bidia D. Dandaron; Buryat Buddhism

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 14. 1. 2015 09:14, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Text se zabývá výjimečnou postavou v dějinách burjatského buddhismu 20. století jménem Bidija Dandaronič Dandaron. Tento buddholog a buddhista v jedné osobě přináší do tradice burjatského buddhismu úplně nový prvek a to ve zcela nové historické situaci. Pro studium kontinuity a diskontinuity náboženského života v Burjatsku se jeví postižení a pochopení jeho života, působení a role, kterou sehrál v zachování, přenosu a rozvoji buddhistického učení v Burjatsku, jako velmi příhodné. B. D. Dandaron tím, že jako první burjatský učitel buddhismu přijímá ve větší míře i do Burjatska přicházející laické evropské žáky a žačky, zajišťuje kontinuitu přenosu dharmy v nových podmínkách a pro nové lidi. Nečiní tak ovšem izolovaně, na vlastní pěst, ale ve spolupráci s významnými burjatskými buddhistickými mnichy, působícími především v Ivolginském a později i Aginském klášteře. Danadaronovo učitelské působení, jeho legendární předchozí zrození (jako džajaglama) nachází vizualizaci v mandale. Text se podrobně tímto zobrazením zabývá.

Anglicky

As a case-study of the history of Buddhism in Russia this text discuss the founding of a new form of Buddhism within the traditional Buryat sangha in the middle of the 20th century. After World War II, the so-called first restoration emerged, and consisted of an effort to rescue religious life following a decade of reprisals. In the mid 1960s, during the period of the first criticism of Stalin's cult, a small but important, Buddhist community originated in Ulan-Ude. An unofficial or clandestine micro-sangha formed around Bidia D. Dandaron, a Buryat Buddhist scholar, which existed until 1972, the year of Dandaron's imprisonment. Subsequently he was sentenced to five years in the gulag, where he died in 1974, at the age of sixty. One of his first disciples was A. I. Zheleznov, a painter. After the death of his teacher, he painted the Vajrabhairava mandala which was both untraditional and innovative. The aim of the paper is to show by means of the painting the formation of a new religious group, its perception of the outside world and how these are incorporated in the mandala. It is surprising how much can be told about Dandaron from this image; what cannot be identified here however, is Dandarons cult, which now, as well as during his life, is met with some disconcertion by the official sangha.