2014
Mandala a dějiny: Bidija D. Dandaron a burjatský buddhismus
BĚLKA, LubošZákladní údaje
Originální název
Mandala a dějiny: Bidija D. Dandaron a burjatský buddhismus
Název anglicky
Mandala and History: Bidia D. Dandaron and Buryat Buddhism
Autoři
Vydání
1. vyd. Brno, 170 s. 2014
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Učebnice
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-210-6725-7
Klíčová slova česky
burjatský buddhismus; Bidija Dandaronič Dandaron; mandala
Klíčová slova anglicky
Bidia D. Dandaron; Buryat Buddhism
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 14. 1. 2015 09:14, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Text se zabývá výjimečnou postavou v dějinách burjatského buddhismu 20. století jménem Bidija Dandaronič Dandaron. Tento buddholog a buddhista v jedné osobě přináší do tradice burjatského buddhismu úplně nový prvek a to ve zcela nové historické situaci. Pro studium kontinuity a diskontinuity náboženského života v Burjatsku se jeví postižení a pochopení jeho života, působení a role, kterou sehrál v zachování, přenosu a rozvoji buddhistického učení v Burjatsku, jako velmi příhodné. B. D. Dandaron tím, že jako první burjatský učitel buddhismu přijímá ve větší míře i do Burjatska přicházející laické evropské žáky a žačky, zajišťuje kontinuitu přenosu dharmy v nových podmínkách a pro nové lidi. Nečiní tak ovšem izolovaně, na vlastní pěst, ale ve spolupráci s významnými burjatskými buddhistickými mnichy, působícími především v Ivolginském a později i Aginském klášteře. Danadaronovo učitelské působení, jeho legendární předchozí zrození (jako džajaglama) nachází vizualizaci v mandale. Text se podrobně tímto zobrazením zabývá.
Anglicky
As a case-study of the history of Buddhism in Russia this text discuss the founding of a new form of Buddhism within the traditional Buryat sangha in the middle of the 20th century. After World War II, the so-called first restoration emerged, and consisted of an effort to rescue religious life following a decade of reprisals. In the mid 1960s, during the period of the first criticism of Stalin's cult, a small but important, Buddhist community originated in Ulan-Ude. An unofficial or clandestine micro-sangha formed around Bidia D. Dandaron, a Buryat Buddhist scholar, which existed until 1972, the year of Dandaron's imprisonment. Subsequently he was sentenced to five years in the gulag, where he died in 1974, at the age of sixty. One of his first disciples was A. I. Zheleznov, a painter. After the death of his teacher, he painted the Vajrabhairava mandala which was both untraditional and innovative. The aim of the paper is to show by means of the painting the formation of a new religious group, its perception of the outside world and how these are incorporated in the mandala. It is surprising how much can be told about Dandaron from this image; what cannot be identified here however, is Dandarons cult, which now, as well as during his life, is met with some disconcertion by the official sangha.