ŠEBESTOVÁ, Simona. Příležitosti k rozvíjení řečových dovedností ve výuce anglického jazyka: videostudie (Opportunities to develop language skills in Czech lower-secondary classes: A video study). Online. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 158 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 25. ISBN 978-80-210-6825-4. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6825-2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Příležitosti k rozvíjení řečových dovedností ve výuce anglického jazyka: videostudie
Name (in English) Opportunities to develop language skills in Czech lower-secondary classes: A video study
Authors ŠEBESTOVÁ, Simona.
Edition Brno, 158 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 25, 2014.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW Čítárna Munispace
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-6825-4
Doi 10.5817/CZ.MUNI.M210-6825-2014
Keywords (in Czech) anglický jazyk;cílový jazyk;kategoriální systém;komunikační kompetence;komunikační přístup;mateřský jazyk;příležitosti k učení;řečové dovednosti;videostudie;vyučování a učení
Keywords in English communicative approach;communicative competence;English;language skills;mother tongue;opportunity to learn;system of categories;target language;teaching and learning;video study
Tags Munipress
Tags Reviewed
Bibliography 156 records
Changed by Changed by: Mgr. Jana Dykastová, učo 371418. Changed: 24/2/2015 16:30.
Abstract
Publikace pojednává o procesech vyučování a učení ve výuce anglického jazyka na druhém stupni základní školy z hlediska příležitostí k rozvíjení řečových dovedností. V první části publikace je představen základní přehled vývojových trendů v pojetí a cílech cizojazyčného vzdělávání v mezinárodním i domácím kontextu, příležitosti k učení a řečové dovednosti jako teoretická východiska výzkumu a současný stav poznání zkoumané problematiky u nás a v zahraničí. Těžištěm publikace je výzkum realizovaný prostřednictvím videostudie s cílem zjistit, v jaké míře nabízí výuka anglického jazyka příležitosti k rozvíjení řečových dovedností poslechu, mluvení, čtení a psaní. Je představen proces vytváření výzkumného nástroje kategoriálního systému a postup kvantitativní a výběrové kvalitativní analýzy pořízených videozáznamů. Výzkumná zjištění přinášejí odpovědi na otázky týkající se příležitostí k rozvíjení řečových dovedností a míry jejich integrace a využití cílového a mateřského jazyka ve výuce.
Abstract (in English)
The book deals with the processes of teaching and learning in Czech lower-secondary English classes. The focus of the study is on the opportunities for the development of language skills. The first part of the book presents the general trends and contemporary approaches to English education from both the national and the international point of view, opportunities to learn and language skills as the theoretical concepts and the state of art within the Czech and international context. In the second part of the book the focus is put on the research study which is a part of the IRSE Video Study employing a video-based methodology. The aim is to find to what extent the English classes offer opportunities to develop language skills listening, speaking, reading and writing. A research instrument – a system of categories and its development is described as well as the quantitative and the selective qualitative analyses. The research findings answer the questions about the opportunities to develop language skills and the extent of their integration and the proportion of communication in the target language and the mother tongue in English classes.
Links
LC06046, research and development projectName: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling
PrintDisplayed: 27/4/2024 03:53