J 2014

Out of Prague: A week-long intermodal shift from air to rail transport after Iceland’s Eyjafjallajökull erupted in 2010.

KVIZDA, Martin a Daniel SEIDENGLANZ

Základní údaje

Originální název

Out of Prague: A week-long intermodal shift from air to rail transport after Iceland’s Eyjafjallajökull erupted in 2010.

Název česky

Cesta z Prahy: týdenní intermodální přesun z letecké do železniční dopravy po výbuchu Eyjafjallajökull v roce 2010

Autoři

KVIZDA, Martin (203 Česká republika, garant, domácí) a Daniel SEIDENGLANZ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Journal of Transport Geography, Oxford, Elsevier, 2014, 0966-6923

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 2.650

Kód RIV

RIV/00216224:14560/14:00073275

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

UT WoS

000338005300010

Klíčová slova česky

Intermodální přesun; letecká doprava; železniční doprava; uzavření leteckého provozu; chování cestujících; dopravní politika

Klíčová slova anglicky

Intermodal shift; air transport; rail transport; airspace closure; passenger behaviour; transport policy

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 9. 3. 2018 12:18, Mgr. Daniel Seidenglanz, Ph.D.

Anotace

V originále

In April 2010, the eruption of Eyjafjallajökull considerably disrupted air travel across Europe. The grounding of air transport forced passengers to cancel journeys or find alternative means of transport. We analyse short-term intermodal shifts as a reaction to sudden changes in air transport availability. The question addressed is whether, and in what capacity, air passengers used railways when Prague International Airport was closed. To compare the degree of intermodal shift in Prague for particular European destinations during the closure, we calculated an Intermodal InterModal Shift Index. We concluded that approximately 20% of passengers travelling to neighbouring countries and 6% of passengers travelling to more distant European destinations chose rail as an alternative. Following the airport closure, travellers were willing to choose rail transport as an alternative, but this willingness varies for different countries and areas.

Česky

Erupce sopky Eyjafjallajökull v dubnu 2010 značně narušila leteckou dopravu v celé Evropě. Uzavřením vzdušného prostoru byli cestující nuceni zrušit svoje cesty nebo najít alternativní způsoby dopravy. V článku analyzujeme krátkodobý intermodální posun jako reakci na šokovou změnu v dostupnosti letecké dopravy. Řešenou otázkou je, zda a v jaké míře cestující v letecké dopravě použili železnici jako alternativní dopravní mód. Pro porovnání míry intermodálního přesunu pro hlavní evropské destinace z Prahy během uzavření Letiště Václava Havla, jsme vyvinuli unikátní metodu založenou na tzv. Intermodal Shift Indexu a došli jsme k závěru, že přibližně 20 % cestujících, kteří cestovali do sousedních zemí, a 6 % cestujících, kteří cestovali do vzdálenějších evropských destinací, zvolili železnici jako substitut letecké dopravy.

Návaznosti

GP205/09/P256, projekt VaV
Název: Letecká doprava a její změny v ČR a v regionu střední Evropy
Investor: Grantová agentura ČR, Letecká doprava a její změny v ČR a v regionu střední Evropy
TD010063, projekt VaV
Název: Optimalizace regulace konkurenčního prostředí v železniční osobní a nákladní dopravě v ČR
Investor: Technologická agentura ČR, Optimalizace regulace konkurenčního prostředí v železniční osobní a nákladní dopravě v ČR