2014
Out of Prague: A week-long intermodal shift from air to rail transport after Iceland’s Eyjafjallajökull erupted in 2010.
KVIZDA, Martin a Daniel SEIDENGLANZZákladní údaje
Originální název
Out of Prague: A week-long intermodal shift from air to rail transport after Iceland’s Eyjafjallajökull erupted in 2010.
Název česky
Cesta z Prahy: týdenní intermodální přesun z letecké do železniční dopravy po výbuchu Eyjafjallajökull v roce 2010
Autoři
KVIZDA, Martin (203 Česká republika, garant, domácí) a Daniel SEIDENGLANZ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Journal of Transport Geography, Oxford, Elsevier, 2014, 0966-6923
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 2.650
Kód RIV
RIV/00216224:14560/14:00073275
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
UT WoS
000338005300010
Klíčová slova česky
Intermodální přesun; letecká doprava; železniční doprava; uzavření leteckého provozu; chování cestujících; dopravní politika
Klíčová slova anglicky
Intermodal shift; air transport; rail transport; airspace closure; passenger behaviour; transport policy
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 9. 3. 2018 12:18, Mgr. Daniel Seidenglanz, Ph.D.
V originále
In April 2010, the eruption of Eyjafjallajökull considerably disrupted air travel across Europe. The grounding of air transport forced passengers to cancel journeys or find alternative means of transport. We analyse short-term intermodal shifts as a reaction to sudden changes in air transport availability. The question addressed is whether, and in what capacity, air passengers used railways when Prague International Airport was closed. To compare the degree of intermodal shift in Prague for particular European destinations during the closure, we calculated an Intermodal InterModal Shift Index. We concluded that approximately 20% of passengers travelling to neighbouring countries and 6% of passengers travelling to more distant European destinations chose rail as an alternative. Following the airport closure, travellers were willing to choose rail transport as an alternative, but this willingness varies for different countries and areas.
Česky
Erupce sopky Eyjafjallajökull v dubnu 2010 značně narušila leteckou dopravu v celé Evropě. Uzavřením vzdušného prostoru byli cestující nuceni zrušit svoje cesty nebo najít alternativní způsoby dopravy. V článku analyzujeme krátkodobý intermodální posun jako reakci na šokovou změnu v dostupnosti letecké dopravy. Řešenou otázkou je, zda a v jaké míře cestující v letecké dopravě použili železnici jako alternativní dopravní mód. Pro porovnání míry intermodálního přesunu pro hlavní evropské destinace z Prahy během uzavření Letiště Václava Havla, jsme vyvinuli unikátní metodu založenou na tzv. Intermodal Shift Indexu a došli jsme k závěru, že přibližně 20 % cestujících, kteří cestovali do sousedních zemí, a 6 % cestujících, kteří cestovali do vzdálenějších evropských destinací, zvolili železnici jako substitut letecké dopravy.
Návaznosti
GP205/09/P256, projekt VaV |
| ||
TD010063, projekt VaV |
|