D 2014

Parental control of child as a predictor of academic procrastination

SEDLÁKOVÁ, Jitka, Vojtěch MÝLEK, Klára ČAPKOVÁ, Jakub PROCHÁZKA, Martin VACULÍK et. al.

Basic information

Original name

Parental control of child as a predictor of academic procrastination

Name in Czech

Míra rodičovská kontroly dítěte jako prediktor vzniku akademické prokrastinace

Authors

SEDLÁKOVÁ, Jitka (203 Czech Republic, belonging to the institution), Vojtěch MÝLEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Klára ČAPKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jakub PROCHÁZKA (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Martin VACULÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Prague, Proceedings of the 11th International Conference on Efficiency and Responsibility in Education 2014, p. 694-702, 9 pp. 2014

Publisher

Czech University of Life Sciences Prague

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

RIV identification code

RIV/00216224:14230/14:00088996

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

978-80-213-2468-8

UT WoS

000351960900092

Keywords (in Czech)

Vzdělávání; rodičovská kontrola; rodičovské styly; prokrastinace; sebe-regulace

Keywords in English

Education; parental control; parental styles; procrastination; self-regulation

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 15/6/2018 09:31, doc. Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D.

Abstract

V originále

This research aims examine the relationship between the parental control of school duties in the first five grades of elementary school and academic procrastination on college. A new method was designed to assess the level of parental control of school duties. To assess procrastination, modified versions of Lay‘s Procrastination Scale for Students (PSS) and Procrastination Assessment Scale for Students (PASS) were used. The questionnaires were filled in by 155 students of Czech universities. Moreover, 102 parents of these students self-assessed their level of parental control. Polynomial multiple regression showed a significant quadratic relationship between parental control and procrastination. As predicted based on previous research, the results showed a strong positive relationship between parental control and procrastination for higher levels of parental control, and a weak, but still significant, negative relationship between parental control and procrastination for lower levels of parental control.

In Czech

Studie se zaměřuje na vztah mezi mírou rodičovské kontroly studijních povinností dítěte na prvním stupni ZŠ a jeho akademickou prokrastinací na VŠ. Pro účely výzkumu byla vytvořena zcela nová metoda na zjišťování míry rodičovské kontroly studijních povinností. Rovněž byly v modifikované podobě použity metody “Procrastination Assessment Scale for Students” a “Layova Škála prokrastinace pro studenty”. Obě metody byly vyplněny 155 studenty českých VŠ, dotazník na rodičovskou kontrolu byl navíc vyplněn 102 rodiči těchto studentů. Byla provedena polynomická mnohonásobná regresní analýza, která odhalila kvadratický vztah mezi mírou rodičovské kontroly a prokrastinací. Výsledky identifikovaly signifikantní těsný vztah mezi vysokou mírou rodičovské kontroly a prokrastinací, méně těsný, stále však signifikantní vztah byl identifikován i mezi nízkou mírou rodičovské kontroly a prokrastinací, jak bylo předpokládáno na základě dřívějších výzkumů.

Files attached