2014
Princip spravedlnosti při hodnocení žáků a studentů v matematice
DAN, JiříZákladní údaje
Originální název
Princip spravedlnosti při hodnocení žáků a studentů v matematice
Název anglicky
Principle of fairness at assessment of pupils and students in mathematics
Autoři
DAN, Jiří
Vydání
Motivace nadaných žáků a studentů v matematice a přírodních vědách III. 2014
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
výuka matematiky; hodnocení žáků a studentů; princip spravedlnosti; princip výkonu
Klíčová slova anglicky
education of mathematics; pupils and students evaluation; principle of fairness; principle of performance
Změněno: 15. 6. 2014 08:43, doc. PhDr. Jiří Dan, CSc.
V originále
Od vydání prvního školního řádu dne 6. prosince 1774 je v našich školách uplatňován princip výkonu. Předpokládá se, že si žáci v různé míře osvojí hodnotitelné a podle dopředu daných pravidel hodnocené znalosti, dovednosti a návyky. Přitom škola klade na žáka nároky v oblasti učebního výkonu a kázeňského přizpůsobení. Aktuální odbornou i společensko-politickou otázkou je „spravedlivé“ hodnocení žáků, to platí i pro matematiku. Uplatňování principu výkonu a s ním spojeného hodnocení je v posledních letech terčem různě motivovaných systematických útoků. Jsme svědky posunování významu „práva na vzdělávání“, bohatě finančně dotovány jsou projekty vycházející vstříc volání po „rovných příležitostech“. Cílem sdělení je poskytnout psychologický pohled do zákulisí těchto snah a na základě analýzy zahraničních zdrojů přinést informace na podporu stanoviska, že „rovnost není spravedlnost.“
Anglicky
In assessment of pupils and students is used a principle of performance, which has recently been a target of many criticism. The aim of this message is to give information in support of the viewpoint that "equality is not fairness".