k 2014

Princip spravedlnosti při hodnocení žáků a studentů v matematice

DAN, Jiří

Základní údaje

Originální název

Princip spravedlnosti při hodnocení žáků a studentů v matematice

Název anglicky

Principle of fairness at assessment of pupils and students in mathematics

Autoři

DAN, Jiří

Vydání

Motivace nadaných žáků a studentů v matematice a přírodních vědách III. 2014

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

výuka matematiky; hodnocení žáků a studentů; princip spravedlnosti; princip výkonu

Klíčová slova anglicky

education of mathematics; pupils and students evaluation; principle of fairness; principle of performance
Změněno: 15. 6. 2014 08:43, doc. PhDr. Jiří Dan, CSc.

Anotace

V originále

Od vydání prvního školního řádu dne 6. prosince 1774 je v našich školách uplatňován princip výkonu. Předpokládá se, že si žáci v různé míře osvojí hodnotitelné a podle dopředu daných pravidel hodnocené znalosti, dovednosti a návyky. Přitom škola klade na žáka nároky v oblasti učebního výkonu a kázeňského přizpůsobení. Aktuální odbornou i společensko-politickou otázkou je „spravedlivé“ hodnocení žáků, to platí i pro matematiku. Uplatňování principu výkonu a s ním spojeného hodnocení je v posledních letech terčem různě motivovaných systematických útoků. Jsme svědky posunování významu „práva na vzdělávání“, bohatě finančně dotovány jsou projekty vycházející vstříc volání po „rovných příležitostech“. Cílem sdělení je poskytnout psychologický pohled do zákulisí těchto snah a na základě analýzy zahraničních zdrojů přinést informace na podporu stanoviska, že „rovnost není spravedlnost.“

Anglicky

In assessment of pupils and students is used a principle of performance, which has recently been a target of many criticism. The aim of this message is to give information in support of the viewpoint that "equality is not fairness".