J 2014

Elementární model tuhnutí vosku (gymnaziální studentský projekt)

REZKOVÁ, Karolína a Jana MUSILOVÁ

Základní údaje

Originální název

Elementární model tuhnutí vosku (gymnaziální studentský projekt)

Název česky

Elementární model tuhnutí vosku (gymnaziální studentský projekt)

Název anglicky

A simple model for molten wax solidification (a student research project)

Autoři

REZKOVÁ, Karolína (203 Česká republika) a Jana MUSILOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Československý časopis pro fyziku, AV ČR, Fyzikální ústav, 2014, 0009-0700

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

10301 Atomic, molecular and chemical physics

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14310/14:00075721

Organizační jednotka

Přírodovědecká fakulta

Klíčová slova česky

tuhnutí vosku; fyzikální vzdělávání

Klíčová slova anglicky

wax solidification; physics education

Štítky

Změněno: 27. 4. 2015 15:26, Ing. Andrea Mikešková

Anotace

V originále

Příspěvek přináší výsledky zajímavého studentského středoškolského projektu (první autorka), zaměřeného na rozvoj tvůrčích schopností studentů ve fyzice a v přírodních vědách obecně. Zabývá se problematikou tuhnutí vosku, konkrétně vysvětlením tvaru povrchu ztuhlého vosku v souvislosti s rozměry válcové nádoby. Pozorování ukazují, že tvar povrchu s rozměry nádoby významně souvisí. Rozhodující veličinou je vztah mezi průměrem nádoby a výškou rozpuštěného vosku. Tento fakt je objasněn jednak kvalitativně, jednak pomocí jednoduchého matematického modelu umožňujícího výpočet tvaru ztuhlého povrchu. Cílem projektu je nejen vysvětlit uvedený zajímavý realistický proces, ale zejména přispět k posílení fyzikálního myšlení studentů.

Anglicky

The first author, a high-school student, together with the second author, a project supervisor, presents a simple model of the solidification of liquid wax poured into a cylindrical vessel. The results obtained with the model are tested in a series of experiments carried out inside cylindrical containers of different dimensions. There is a good agreement achieved between the theory and the experiment. The main goal of this project is to identify and investigate a physical phenomenon which could help to test and enhance students’ creativity.