ŘEHULKOVÁ, Hana. Literatura a poznání. Studia philosophica. Brno: Masarykova univerzita, 2014, roč. 61, č. 1, s. 53-60. ISSN 1803-7445.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Literatura a poznání
Název anglicky Literature and knowledge
Autoři ŘEHULKOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Studia philosophica, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 1803-7445.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Digitální knihovna FF MU
Kód RIV RIV/00216224:14210/14:00075774
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky literatura; poznání; koznitivismus; Stolnitz; Graham
Klíčová slova anglicky literature; knowledge; cognitivism; Stolnitz; Graham
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Hana Řehulková, Ph.D., učo 179690. Změněno: 15. 3. 2015 20:31.
Anotace
Cílem studie je porovnání dvou protichůdných stanovisek o možnosti literatury jako zdroje poznání. Kognitivismus hovoří o hodnotě uměleckého díla v přímé úměře k míře poznání, kterou přináší. Jaký druh nové znalosti však mohou literární díla poskytnout? Představujeme krátce dva klíčové argumenty tohoto sporu – Grahamův o kognitivní hodnotě umění a Stolnitzův o kognitivní trivialitě umění.
Anotace anglicky
The goal of the paper is to reconsider two incompatible stances on a possible cognitive gain from belles-lettres stories. Cognitivism is based on the fundamental state that a value of work of art is proportional to the degree of knowledge it brings. It is presupposed that a reader´s mental state before reading such stories is, in a way, poorer then thereafter. What kind of properties does such cognitive gain have? Is it a moral piece of knowledge? Or is it a piece of knowledge at all? A role of truth is mentioned. Two pros et cons arguments – namely Graham's (argument about the cognitive value of the arts) and Stolnitz's ones (argument about cognitive triviality of art) – are briefly examined. In the last part, a natural view of a literary cognitive gain is offered.
Návaznosti
MUNI/A/0861/2013, interní kód MUNázev: Umělecká reprezentace a interdisciplinarita (Akronym: URI)
Investor: Masarykova univerzita, Umělecká reprezentace a interdisciplinarita, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 13. 5. 2024 02:22