ŘEHULKOVÁ, Hana. Literatura a poznání. Studia philosophica. Brno: Masarykova univerzita, 2014, roč. 61, č. 1, s. 53-60. ISSN 1803-7445. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Literatura a poznání |
Název anglicky | Literature and knowledge |
Autoři | ŘEHULKOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí). |
Vydání | Studia philosophica, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 1803-7445. |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | čeština |
Typ výsledku | Článek v odborném periodiku |
Obor | 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion |
Stát vydavatele | Česká republika |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
WWW | Digitální knihovna FF MU |
Kód RIV | RIV/00216224:14210/14:00075774 |
Organizační jednotka | Filozofická fakulta |
Klíčová slova česky | literatura; poznání; koznitivismus; Stolnitz; Graham |
Klíčová slova anglicky | literature; knowledge; cognitivism; Stolnitz; Graham |
Štítky | rivok |
Příznaky | Recenzováno |
Změnil | Změnila: Mgr. Hana Řehulková, Ph.D., učo 179690. Změněno: 15. 3. 2015 20:31. |
Anotace |
---|
Cílem studie je porovnání dvou protichůdných stanovisek o možnosti literatury jako zdroje poznání. Kognitivismus hovoří o hodnotě uměleckého díla v přímé úměře k míře poznání, kterou přináší. Jaký druh nové znalosti však mohou literární díla poskytnout? Představujeme krátce dva klíčové argumenty tohoto sporu – Grahamův o kognitivní hodnotě umění a Stolnitzův o kognitivní trivialitě umění. |
Anotace anglicky |
---|
The goal of the paper is to reconsider two incompatible stances on a possible cognitive gain from belles-lettres stories. Cognitivism is based on the fundamental state that a value of work of art is proportional to the degree of knowledge it brings. It is presupposed that a reader´s mental state before reading such stories is, in a way, poorer then thereafter. What kind of properties does such cognitive gain have? Is it a moral piece of knowledge? Or is it a piece of knowledge at all? A role of truth is mentioned. Two pros et cons arguments – namely Graham's (argument about the cognitive value of the arts) and Stolnitz's ones (argument about cognitive triviality of art) – are briefly examined. In the last part, a natural view of a literary cognitive gain is offered. |
Návaznosti | |
---|---|
MUNI/A/0861/2013, interní kód MU | Název: Umělecká reprezentace a interdisciplinarita (Akronym: URI) |
Investor: Masarykova univerzita, Umělecká reprezentace a interdisciplinarita, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty |
VytisknoutZobrazeno: 5. 10. 2024 06:41