J 2014

Ombudsman jako iniciátor abstraktní kontroly norem

BENÁK, Jaroslav

Základní údaje

Originální název

Ombudsman jako iniciátor abstraktní kontroly norem

Název anglicky

Ombusdman as a norm review iniciator

Autoři

BENÁK, Jaroslav (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Časopis pro právní vědu a praxi, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 1210-9126

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50500 5.5 Law

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14220/14:00075781

Organizační jednotka

Právnická fakulta

Klíčová slova česky

ombudsman; soudní kontrola norem; teorie her

Klíčová slova anglicky

ombudsman; abstract judicial review; game theoretical approach

Štítky

Změněno: 1. 11. 2018 09:06, Ing. Mgr. Jaroslav Benák, Ph.D.

Anotace

V originále

Článek analyzuje význam abstraktní kontroly norem ústavními soudy a roli ombudsmanů v tomto procesu. Na základě srovnání se zahraničními právními úpravami a modelu založeného na teorii her dochází autor k závěru, že pravomoc iniciovat kontrolu zákonů by měl mít i Veřejný ochránce práv. Současná česká právní úprava, která umožňuje Veřejnému ochránci práv napadat pouze podzákonné předpisy, má svou historickou logiku, neboť vychází z koncepce ombudsmana jako instituce zřízené parlamentem pro kontrolu výkonné moci. Na druhé straně se autor domnívá že „dělící linie“ neprobíhá mezi parlamentem a vládou, nýbrž mezi vládou, která má většinu v poslanecké sněmovně, a opozicí. Koaliční poslanec má k členovi vlády blíže než k opozičnímu poslanci. V takovém modelu politického systému není výraznějšího rozdílu mezi zákonnými a podzákonnými předpisy, neboť na jejich prosazení se podílely zpravidla tytéž politické síly. Z ústavního požadavku ukládání povinností výlučně na základě zákona (čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod) navíc vyplývá, že prostor pro podzákonnou normotvorbu je limitovaný. Případné problémy s ústavní konformitou konkrétní právní úpravy tak často budou zapříčiněny již na zákonné úrovni. Z těchto důvodů se autor domnívá, že je vhodné, aby Veřejný ochránce práv mohl požadovat i přezkum zákonných předpisů.

Anglicky

The article analyzes the importance of abstract review of norms and the role of the Ombudsman in this procedure. On the basis of comparative arguments and game theoretical model author suggests that the Czech Republic should allow the ombudsman to initiate review process of an act. The current Czech legislation which allows the Ombudsman to challenge only subordinate legislation, has its historical reasons, since it is based on the concept of the ombudsman as an institution set up by Parliament to check the executive. On the other hand, author believes that the "border" is not between the parliament and the government, but the parliament majority and the opposition. MP from coalition party is closer to the member of the government rather than to the MP from opposition party. In this political model there is not a significant difference between statutory and sub-statutory regulations, since their implementation is usually done by the same political forces. The constitutional requirement to impose duties solely on the basis of the law (Article 4, paragraph 1 of the Charter of Fundamental Rights and Freedoms) also shows that the scope for sub-statutory norms is limited. Any problems with the constitutional conformity of specific legislation are usually based already on the statutory level. Therefore, author believes that it is appropriate that the Ombudsman may require the review of statutory regulations.

Návaznosti

MUNI/A/0780/2012, interní kód MU
Název: Efektivita činnosti ústavních soudů a její měření (Akronym: EfeMer)
Investor: Masarykova univerzita, Efektivita činnosti ústavních soudů a její měření, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty