2013
K ontologickému pojetí kultury
ŠMAJS, JosefZákladní údaje
Originální název
K ontologickému pojetí kultury
Název česky
K ontologickému pojetí kultury
Název anglicky
Onthological understanding of culture
Autoři
ŠMAJS, Josef (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et historica. Praha, Karolinum, 2013, 0567-8293
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14560/13:00075782
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
Klíčová slova česky
příroda; kultura; evoluce; ontologie
Klíčová slova anglicky
nature; culture; evolution; onthology
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 7. 11. 2014 08:48, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
Autor interpretuje kulturu z hlediska evoluční ontologie. Kulturu pojímá jako mladý uměle vytvořený systém uvnitř staršího, přirozeně vzniklého systému přírody. Kulturu přitom považuje za nebiologický systém s vlastní vnitřní informací, jíž ovšem není informace genetická, nýbrž informace pojmová, společenská duchovní kultura. Autor uvádí dva hlavní způsoby, jimiž lidskou aktivitou vznikají kulturní struktury: 1. historicky starší nepřímý způsob, kdy tyto struktury vznikají bez scénáře, tj. historickou sukcesí (např. společenské instituce a etnické jazyky); 2. dnes převládající způsob přímý, kdy tyto struktury vznikají jako realizace scénáře, tj. jako struktury informačně předepsané (např. materiální kultura a technika). Hájí názor, že patrně jen starší nepřímý způsob, podřízený biosféře a obecnému hledisku lidského zdraví a štěstí, může integrovat parciální způsob přímý (informačně předepsaný), který podléhá diktátu dílčí vědecké, technologické a ekonomické racionality. Lidský druh přitom není odpovědný za přírodu, kterou nevytvořil a které plně nerozumí. Je naopak odpovědný za kulturu, za své dílo, jímž Zemi nevratným způsobem pustoší.
Anglicky
The author interprets culture from the evolutionary ontology’s viewpoint. He notes that culture is a young, arti&cially created system, inside an older, naturally created system of nature. Culture originated as a human-constructed non-biological system with its own internal information, which is not genetic information but conceptual information, a spiritual culture. $erefore culture is not a direct continuation of natural evolution – its relation to nature is ontically opposite. $e author describes two main processes of cultural structures’ origination by means of human activity: 1. An indirect process, when these structures originate without a scenario, i.e. by means of a historical succession (e.g. social institutions and ethnic languages); 2. A direct process when they originate according to a scenario, i.e. as structures with speci&ed information (e.g. the material culture and technology). He also reminds that social wealth originates only at the expense of the natural wealth, i.e. at the expense of the evolutionarily originated inanimate and animate systems of the planet. Yet human species is not responsible for nature, which it had not created and which it does not fully understand. It is responsible for culture, its own creation, which ravages the Earth in an irreversible way.