2014
Vzhled jako kognitivní zkratka v politickém uvažování: Experimentální studie vlivu stereotypů na hodnocení politiků v prostředí se silnou přítomností politických témat
CHYTILEK, Roman, Otto EIBL, Lenka HRBKOVÁ, Jozef ZAGRAPAN, Jozef JANOVSKÝ et. al.Základní údaje
Originální název
Vzhled jako kognitivní zkratka v politickém uvažování: Experimentální studie vlivu stereotypů na hodnocení politiků v prostředí se silnou přítomností politických témat
Název česky
Vzhled jako kognitivní zkratka v politickém uvažování: Experimentální studie vlivu stereotypů na hodnocení politiků v prostředí se silnou přítomností politických témat
Název anglicky
Appearance as a Cognitive Shortcut in Political Judgment: An Experimental Study of the Impact of Stereotypes on Politicians’ Evaluation in an Issue-Rich Environment
Autoři
CHYTILEK, Roman (203 Česká republika, garant, domácí), Otto EIBL (203 Česká republika, domácí), Lenka HRBKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Jozef ZAGRAPAN (703 Slovensko, domácí) a Jozef JANOVSKÝ (703 Slovensko, domácí)
Vydání
Sociální studia, Masarykova univerzita, 2014, 1214-813X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50601 Political science
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14230/14:00073707
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky
Vzhled; stereotypy; politické uvažování; experimentální politologie; volitelnost kandidátů
Klíčová slova anglicky
Appearance; stereotypes; political judgment; experimental political science; electability of candidates
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 22. 6. 2014 10:10, doc. PhDr. Roman Chytilek, Ph.D.
V originále
Tento experimentální výzkum navazuje na studie zaměřené na vliv vzhledu kandidáta na volební rozhodování voličů a adaptuje dané téma na české podmínky. Vzhled je důležitým zdrojem stereotypů, jež mohou voliči využít jako informace potřebné k výběru politického kandidáta. Na rozdíl od většiny dostupné literatury není důraz v této studii kladen pouze na vizuální stránku kandidátů, ale především na jejich pozice v politických tématech. Zkoumán je efekt stereotypů spojených s etnicitou, věkem a tělesnou hmotností kandidáta v prostředí bohatém na informace o politických postojích kandidáta. Ukazuje se, že klíčový vliv na volební rozhodnutí mají politická témata, nikoliv vzhled kandidáta. V kontextu volby s přítomností politických témat jako důležitého prvku informovanosti voličů tedy prostor pro působení stereotypů odvozených ze vzhledu politiků výrazně klesá.
Anglicky
This experiment follows studies researching the impact of candidates’ physical appearance on voter decision-making, and adapts this agenda to the Czech context. Candidates’ appearance is a good source of stereotypes which can work as an important information source used by voters to make an election choice. Unlike most of the available studies, this experiment stresses not only the visual aspect of the candidates, but also focuses extensively on their positions on political issues. The effects of stereotypes derived from the ethnicity, age and weight of candidates is tested in an information-rich political environment. The results show that the key factors in voters’ decision-making are mainly issues, not the candidate’s appearance. In the context of elections characterised by the strong presence of political issues, the space for stereotypes derived from candidates’ appearance is very limited
Návaznosti
GA13-20548S, projekt VaV |
|