Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1187974, author = {Obrovská, Jana}, edition = {1/2014}, keywords = {gender; school; children; socialization; sex education; ethnography}, language = {cze}, publisher = {Sociální studia}, title = {Lucie Jarkovská: Gender před tabulí. Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. (recenze)}, year = {2014} }
TY - JOUR ID - 1187974 AU - Obrovská, Jana PY - 2014 TI - Lucie Jarkovská: Gender před tabulí. Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. (recenze) VL - 11 PB - Sociální studia KW - gender KW - school KW - children KW - socialization KW - sex education KW - ethnography N2 - Práce je výsledkem etnografického výzkumu ve školní třídě, který se zaměřoval na (re)produkci genderu v každodennosti školního kolektivu. Snaží se ji zachytit na různých úrovních: na úrovni každodenních interakcí (doing gender), v rovině diskursu a umísťování jedinců v rámci diskursu a v rovině individuálních identit a významů, které genderu připisují samy děti. Vychází z etnometodologické perspektivy a je inspirována poststrukturalistickými studiemi dětství a genderu. V analýze je gender představen jako kontinuum a rozebrán v souvislosti s dalšími kategoriemi, konkrétně věkem a etnicitou/národností. Tyto kategorie bývají často vnímány jako přirozený základ sociálních rozdílů a slouží jako legitimizace nerovností. Analýza přibližuje způsoby, jakými jsou tyto kategorie re/konstruovány a rozehrávány v sociálním poli, jak se protínají a jak se jejich souhra projevuje v chování a strategiích různých sociálních aktérů a aktérek, žáků a žákyň ve třídě. Další část analýzy je zaměřena na reprodukci genderu v diskursu, a to prostřednictvím analýzy výuky sexuální výchovy. Poslední část práce se zaměřuje na to, jakou roli hraje gender v představách dívek a chlapců o jejich vlastních životech i o světě obecně. reprodukci genderu v diskursu, a to prostřednictvím analýzy výuky sexuální výchovy. Poslední část práce je inspirována tvrzením Valerie Walkerdine, která říká, že femininita a maskulinita jsou vlivné fikce naplněné ve fantazii, ale žité jako fakta. Techniky, k nimž patří kreslení či krátké slohové útvary, byly využity k prozkoumání toho, jakou roli hraje gender v představách dívek a chlapců o jejich vlastních životech i o světě obecně. ER -
OBROVSKÁ, Jana. \textit{Lucie Jarkovská: Gender před tabulí. Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. (recenze) (Gender in front of the blackboard.)}. 1/2014. Sociální studia, 2014, 5 pp. 11. ISSN~1803-6104.
|