OBROVSKÁ, Jana. Lucie Jarkovská: Gender před tabulí. Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. (recenze) (Gender in front of the blackboard.). 1/2014. Sociální studia, 2014, 5 pp. 11. ISSN 1803-6104.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Lucie Jarkovská: Gender před tabulí. Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. (recenze)
Name (in English) Gender in front of the blackboard.
Authors OBROVSKÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1/2014. 5 pp. 11, 2014.
Publisher Sociální studia
Other information
Original language Czech
Type of outcome Survey and educational texts
Field of Study 50000 5. Social Sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/14:00073721
Organization unit Faculty of Social Studies
ISSN 1803-6104
Keywords (in Czech) gender; škola; děti; socializace; sexuální výchova; etnografie
Keywords in English gender; school; children; socialization; sex education; ethnography
Changed by Changed by: Mgr. Jana Obrovská, Ph.D., učo 143665. Changed: 8/3/2015 18:52.
Abstract
Práce je výsledkem etnografického výzkumu ve školní třídě, který se zaměřoval na (re)produkci genderu v každodennosti školního kolektivu. Snaží se ji zachytit na různých úrovních: na úrovni každodenních interakcí (doing gender), v rovině diskursu a umísťování jedinců v rámci diskursu a v rovině individuálních identit a významů, které genderu připisují samy děti. Vychází z etnometodologické perspektivy a je inspirována poststrukturalistickými studiemi dětství a genderu. V analýze je gender představen jako kontinuum a rozebrán v souvislosti s dalšími kategoriemi, konkrétně věkem a etnicitou/národností. Tyto kategorie bývají často vnímány jako přirozený základ sociálních rozdílů a slouží jako legitimizace nerovností. Analýza přibližuje způsoby, jakými jsou tyto kategorie re/konstruovány a rozehrávány v sociálním poli, jak se protínají a jak se jejich souhra projevuje v chování a strategiích různých sociálních aktérů a aktérek, žáků a žákyň ve třídě. Další část analýzy je zaměřena na reprodukci genderu v diskursu, a to prostřednictvím analýzy výuky sexuální výchovy. Poslední část práce se zaměřuje na to, jakou roli hraje gender v představách dívek a chlapců o jejich vlastních životech i o světě obecně. reprodukci genderu v diskursu, a to prostřednictvím analýzy výuky sexuální výchovy. Poslední část práce je inspirována tvrzením Valerie Walkerdine, která říká, že femininita a maskulinita jsou vlivné fikce naplněné ve fantazii, ale žité jako fakta. Techniky, k nimž patří kreslení či krátké slohové útvary, byly využity k prozkoumání toho, jakou roli hraje gender v představách dívek a chlapců o jejich vlastních životech i o světě obecně.
Abstract (in English)
The study analyses (re)production of gender in the classroom. The theoretical framework of the analysis is ethnomethodological in approach (West and Zimmerman 1987, Fenstermaker and West 2002) and is also inspired by poststructuralist research on children and gender. The research was conducted in the 6th grade of a grammar school (children aged 11 – 13) as an ethnographic study. Gender is analysed as continuum and the analysis focuses also at the interplay of gender and other categories: age and ethnicity/nationality. These categories are common-sensually understood as natural and the thesis shows the parallels between how they were (re)constructed and lived in the classroom. The next part of the thesis is dedicated to gender reproduction within the discourse of sex education. The last part of the book focuses on gender in children’s fantasies.
Links
GAP404/12/1487, research and development projectName: Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin (Acronym: MOPED)
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 18/5/2024 07:43