2014
Variantologie: polyhistorický přístup k myšlení o umění nových médií
SKŘIVÁČKOVÁ, PetraZákladní údaje
Originální název
Variantologie: polyhistorický přístup k myšlení o umění nových médií
Název anglicky
Variantology: poly-historical approach to thinking about new media art
Autoři
SKŘIVÁČKOVÁ, Petra (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Ezin TIM, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 1805-2606
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/14:00075947
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
variantologie; archeologie médií; nová historie; umění nových médií; věda; technika; filozofie; metodologie výzkumu nových médií
Klíčová slova anglicky
media archaeology; new history; art; science; technology; philosophy; new media art; new media; new media methodology; Siegfried Zielinski
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 19. 2. 2015 10:51, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Tématem článku je transdisciplinární pojetí studia nových médií skrze analýzu vztahů mezi uměním, vědou a technologií. Tento přístup, Siegfriedem Zielinskim označovaný jako variantologie, se snaží nahlížet výzkumné otázky nových médií v širších souvislostech a propojovat je s poznatky vědních disciplín, které mnohdy stojí mimo diskurz médií (např. teologie, klasická filologie či dějiny vědy). Ovšem bez prvotní ambice redefinovat pojmy médium a umění. Text si klade za cíl představit variantologii jako metodu výzkumu a způsob myšlení o nových médiích. Primárně se věnuje srozumitelnému vysvětlení metodologie, základních principů a nástrojů pro vědecké zkoumání, které variantologie přináší. Téma variantologie je zasazeno do širší debaty metodologie nových médií a je propojeno s příbuznými výzkumnými metodami, především s archeologií médií. Obě totiž staví na myšlenkách formulovaných v rámci nové historie a Foucaultovy Archeologie vědění.
Anglicky
The theme of the article is trans-disciplinary approach to the study of new media through the analysis of the long-term relationships between art, science and technology. This approach, by Siegfried Zielinski called as variantology, tries to see some research questions of new media in a broader context and connect them with knowledge of disciplines that usually stay outside the discourse of media (such as theology, classical philology, or history of science). However, does so without the initial ambition to redefine the concepts of media and art. The work aims to introduce variantology as a method of research and way of thinking about new media. Therefore, the text primarily focuses on understandable explanation of methodology, variantology's basic principles and tools for scientific exploration. The theme of variantology is set in the wider debate about methodology of new media art and is connected with related research approaches such as media archaeology, new history, and Foucault´s archaeology of knowledge.
Návaznosti
MUNI/A/0803/2013, interní kód MU |
|