k 2014

Academic Writing in the Web 2.0 Age: Pedagogic Applications

HELÁN, Robert a Pavel SEDLÁČEK

Základní údaje

Originální název

Academic Writing in the Web 2.0 Age: Pedagogic Applications

Autoři

HELÁN, Robert (203 Česká republika, garant, domácí) a Pavel SEDLÁČEK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

15th biennial Writing Development in Higher Education (WDHE) Conference, Centre for Academic Writing, Coventry University, United Kingdom, 2014

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14640/14:00075969

Organizační jednotka

Centrum jazykového vzdělávání

Klíčová slova anglicky

academic writing; Web 2.0; tools; elearning; concordance

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 30. 3. 2015 15:02, PaedDr. Marta Holasová, Ph.D.

Anotace

V originále

Web 2.0 is a label that is commonly applied to technologies allowing their users to actively engage in online collaboration, interaction, and two-way communication (O’Reilly, 2007; Godwin-Jones, 2008). The presentation will describe selected Web 2.0-based tools that the authors used pedagogically in their academic writing projects (publication of a student journal) and courses (for PhD students). Firstly, the Masaryk University Sketch Engine concordancer will be introduced with a focus on the way in which it enabled the students to become more independent of the instructor by displaying typical grammatical and collocational behaviours of selected words from a corpus of genre- and discipline-specific academic texts. Secondly, the use of computer-screen videos in teacher-to-student feedback will be described, which contributed to a more effective media-enhanced review of the students’ written work. Finally, specific e-learning exercises within the university’s Information System will be shown – these were created to help students master some of the lexico-grammatical aspects of academic writing. Overall, the presentation will demonstrate specific instances of the ways the above-mentioned tools were used, evaluating them in terms of their effectiveness and their limits.

Návaznosti

CZ.1.07/2.2.00/28.0233, interní kód MU
Název: Inovace, metodika a kvalita jazykového vzdělávání a odborného vzdělávání v cizích jazycích v terciární sféře v ČR (Akronym: IMPACT)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Inovace, metodika a kvalita jazykového vzdělávání a odborného vzdělávání v cizích jazycích v terciární sféře v ČR, 2.2 Vysokoškolské vzdělávání