D 2014

Fictional Stories as an Occasion for Narrative Sharing of Tacit Knowledge in Teacher Training

KRÁTKÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Fictional Stories as an Occasion for Narrative Sharing of Tacit Knowledge in Teacher Training

Název česky

Fikční příběhy jako příležitost pro narativní způsob sdílení tacitních znalostí ve výuce studentů učitelství

Autoři

KRÁTKÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Newark, Advances in Educational Research: Applied social science, Vol. 52, od s. 273-278, 6 s. 2014

Nakladatel

IERI

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/14:00073738

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-1-61275-066-8

ISSN

UT WoS

000345566600048

Klíčová slova česky

tacitní znalosti; narativ; budoucí učitelé; vysokoškolská výuka; fikční příběh

Klíčová slova anglicky

tacit knowledge; narrative; trainee teachers; university teaching; fictional story

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 2. 2015 16:04, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

It is recognised that tacit knowledge is not shared as easily as explicit knowledge. However, narrative can provide the much needed bridge between tacit and explicit knowledge. We assume that (future) teachers’ narrative is a natural form of sharing their tacit knowledge and experience which can be thereby transmitted without being articulated directly. Tacit knowledge is shared spontaneously during narrative. We are concerned with the possibilities of creating occasions for narrative remembering in the context of teacher training at the Faculty of Education. The fictional stories that were used for this purpose contained an educational problem which the students were to discuss. Without any prompts towards storytelling, students often presented their solutions to the educational problem through the stories. It appears that they use it for expressing their attitudes, the attitudes of others, sharing their opinions, their knowledge and experience gained from dealing with real-life situations and make use of its most natural form.

Česky

Je známo, že tacitní znalosti nemohou být sdíleny stejně snadno, jako explicitní znalosti. Vyprávění však může nabídnout postrádaný most mezi tacitními a explicitními znalostmi. Předpokládáme, že vyprávění (budoucích) učitelů je přirozenou formou sdílení jejich tacitních znalostí a zkušeností, které tak mohou být předávány, aniž by musely být přímo vyřčeny. Prostřednictvím narace dochází ke spontánnímu sdílení tacitních znalostí. Zabýváme se možnostmi navození příležitostí pro narativní vzpomínání v prostředí výuky studentů pedagogické fakulty. Za tímto účelem bylo využito fikčních příběhů s výchovným problémem, který měli studenti diskutovat. Aniž by byli jakkoli podněcováni k vyprávění, studenti často prezentovali svá řešení výchovného problému prostřednictvím příběhů. Ukazuje se, že jej používají pro vyjádření svého postoje, postoje jiných, předávání svého názoru, svých znalostí a zkušeností získaných z řešení praktických situací a volí k tomu tu nejpřirozenější formu – příběh.

Návaznosti

GA13-20049S, projekt VaV
Název: Osvojování tacitních znalostí studenty učitelství v průběhu jejich pedagogické praxe
Investor: Grantová agentura ČR, Osvojování tacitních znalostí studenty učitelství v průběhu jejich pedagogické praxe