2014
Fictional Stories as an Occasion for Narrative Sharing of Tacit Knowledge in Teacher Training
KRÁTKÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
Fictional Stories as an Occasion for Narrative Sharing of Tacit Knowledge in Teacher Training
Název česky
Fikční příběhy jako příležitost pro narativní způsob sdílení tacitních znalostí ve výuce studentů učitelství
Autoři
KRÁTKÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Newark, Advances in Educational Research: Applied social science, Vol. 52, od s. 273-278, 6 s. 2014
Nakladatel
IERI
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Spojené státy
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/14:00073738
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-1-61275-066-8
ISSN
UT WoS
000345566600048
Klíčová slova česky
tacitní znalosti; narativ; budoucí učitelé; vysokoškolská výuka; fikční příběh
Klíčová slova anglicky
tacit knowledge; narrative; trainee teachers; university teaching; fictional story
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 2. 2015 16:04, Dana Nesnídalová
V originále
It is recognised that tacit knowledge is not shared as easily as explicit knowledge. However, narrative can provide the much needed bridge between tacit and explicit knowledge. We assume that (future) teachers’ narrative is a natural form of sharing their tacit knowledge and experience which can be thereby transmitted without being articulated directly. Tacit knowledge is shared spontaneously during narrative. We are concerned with the possibilities of creating occasions for narrative remembering in the context of teacher training at the Faculty of Education. The fictional stories that were used for this purpose contained an educational problem which the students were to discuss. Without any prompts towards storytelling, students often presented their solutions to the educational problem through the stories. It appears that they use it for expressing their attitudes, the attitudes of others, sharing their opinions, their knowledge and experience gained from dealing with real-life situations and make use of its most natural form.
Česky
Je známo, že tacitní znalosti nemohou být sdíleny stejně snadno, jako explicitní znalosti. Vyprávění však může nabídnout postrádaný most mezi tacitními a explicitními znalostmi. Předpokládáme, že vyprávění (budoucích) učitelů je přirozenou formou sdílení jejich tacitních znalostí a zkušeností, které tak mohou být předávány, aniž by musely být přímo vyřčeny. Prostřednictvím narace dochází ke spontánnímu sdílení tacitních znalostí. Zabýváme se možnostmi navození příležitostí pro narativní vzpomínání v prostředí výuky studentů pedagogické fakulty. Za tímto účelem bylo využito fikčních příběhů s výchovným problémem, který měli studenti diskutovat. Aniž by byli jakkoli podněcováni k vyprávění, studenti často prezentovali svá řešení výchovného problému prostřednictvím příběhů. Ukazuje se, že jej používají pro vyjádření svého postoje, postoje jiných, předávání svého názoru, svých znalostí a zkušeností získaných z řešení praktických situací a volí k tomu tu nejpřirozenější formu – příběh.
Návaznosti
GA13-20049S, projekt VaV |
|