2014
Povaha žákovských promluv ve výuce anglického jazyka
HANUŠOVÁ, Světlana, Petr NAJVAR, Martin ADAM, Veronika NAJVAROVÁ, Sonia HOMOLKA et. al.Základní údaje
Originální název
Povaha žákovských promluv ve výuce anglického jazyka
Název česky
Povaha žákovských promluv ve výuce anglického jazyka
Název anglicky
The Character of Pupils’ Utterances in English Language Lessons
Autoři
HANUŠOVÁ, Světlana (203 Česká republika, domácí), Petr NAJVAR (203 Česká republika, garant, domácí), Martin ADAM (203 Česká republika, domácí), Veronika NAJVAROVÁ (203 Česká republika, domácí) a Sonia HOMOLKA (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Pedagogika, Univerzita Karlova, 2014, 0031-3815
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/14:00075993
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
komunikace ve výuce; výuka anglického jazyka; videostudie; komunikační přístup
Klíčová slova anglicky
communication in teaching; English language teaching; video studies; communicational approach
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 11. 3. 2015 14:34, doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
V originále
Studie představuje analytickou sondu do povahy žákovských promluv v reálné výuce anglického jazyka na druhém stupni základní školy. Klade si otázku, do jaké míry se ve výuce v českých školách odrážejí principy komunikačního přístupu, jenž je přístupem doporučovaným v aktuálních kurikulárních dokumentech. Konkrétně je analýza zaměřena na příležitosti, jaké v tomto smyslu ve výuce vytvářejí učitelé. V první části studie jsou představena teoretická východiska analýzy, ve druhé je podán přehled výzkumů diskurzu ve školní třídě v rámci výuky cizího jazyka. Třetí část studie přináší popis výzkumného designu, vlastního kategoriálního systému a výsledky analýzy. Výsledky realizované analýzy komunikace ve výuce anglického jazyka naznačují, že odrazy základních principů komunikačního přístupu lze v reálné výuce pozorovat. Jednotliví pozorovaní učitelé se však liší v tom, do jaké míry prvky komunikačního přístupu ve výuce využívají.
Anglicky
The study presents an analytical probe into the character of pupils’ utterances in practical lessons in English language at the second level of basic (primary) school. It sets itself the question of the extent to which teaching in Czech schools reflects the principles of the communicational approach, which is the method prevailing in the didactics of English language and the method recommended in current curricular documents. The goal of the analysis presented was to describe the character of pupils’ utterances in the target language in public communication in lessons, and on this basis to judge the quality of opportunities for communication in the particular teaching situation. The research sample consisted of transcripts of 79 lessons. The results indicate that there is a certain discrepancy between declared and realised curriculum (curricular documents versus educational reality). The fact that the pupils tend to communicate rather sporadically in the lessons may be because the teacher does not create opportunities for communication, or because the pupils do not exploit the opportunities for communication that the teacher has created. The analysis also drew attention to differences between teachers in the opportunities for communication that they offer their students. It shows that teachers differ in how (in which language), they usually tackle certain typical situations, e.g. instructions for a task, reprimand and so forth.