LOJDOVÁ, Kateřina. „Cítil jsem se jako bachař.“ Reflexe nové sociální role studenty učitelství na praxi (Student teachers reflection on their social role during long term practice in school). In Zkušenost-reflexe-učení v pedagogické teorii a praxi. 2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name „Cítil jsem se jako bachař.“ Reflexe nové sociální role studenty učitelství na praxi
Name (in English) Student teachers reflection on their social role during long term practice in school
Authors LOJDOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Zkušenost-reflexe-učení v pedagogické teorii a praxi, 2014.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW konference Akademického centra osobnostního rozvoje
RIV identification code RIV/00216224:14410/14:00073778
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) kvalitativní výzkum; reflexe; sociální role; studenti učitelství
Keywords in English qualitative research; reflection; social role; student teachers
Changed by Changed by: doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D., učo 100154. Changed: 26/10/2016 16:21.
Abstract
Příspěvek vychází z analýzy deníků z praxe 58 studentů Pedagogické fakulty. Na otázku „Jak studenti na praxi vnímají svoji sociální roli ve škole?“ odpovídáme ve vztahu k cvičným učitelům a k žákům. Studenti se mezi těmito dvěma stranami ocitají v kvazikontrolní roli. Ve vztahu k žákům vstupují do role kontrolních agentů, což je opozitum k roli kontrolovaných, kterou hrají ve vztahu k cvičným učitelům. Reflexe kontrolní role studentů na praxi je zachycena ve třech oblastech: didaktické, sociální a osobnostní.
Abstract (in English)
This paper deals with reflection of student teachers social role during their long term practice in lower secondary education. Based on 58 student teachers diaries, it brings an overview on their reflection of social control agenda to pupils. In the final part we discuss control role of student teachers in didactic, social and personal dimension.
Links
GA13-24456S, research and development projectName: Moc ve školních třídách studentů učitelství
Investor: Czech Science Foundation, Power in the classes taught by student teachers
PrintDisplayed: 19/9/2024 00:10