2014
Příležitosti k rozvíjení interkulturní komunikační kompetence v kontextu řečových dovedností: IVŠV videostudie anglického jazyka
ZERZOVÁ, Jana a Simona ŠEBESTOVÁZákladní údaje
Originální název
Příležitosti k rozvíjení interkulturní komunikační kompetence v kontextu řečových dovedností: IVŠV videostudie anglického jazyka
Název česky
Příležitosti k rozvíjení interkulturní komunikační kompetence v kontextu řečových dovedností: IVŠV videostudie anglického jazyka
Název anglicky
Opportunities to develop intercultural communicative competence in the context of language skills: IRSE Video Study of English
Autoři
ZERZOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí) a Simona ŠEBESTOVÁ (203 Česká republika)
Vydání
Pedagogická orientace, Česká pedagogická společnost o.s. 2014, 1211-4669
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/14:00076157
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
výuka anglického jazyka; výuka cizího jazyka; IKK; interkulturní kompetence; interkulturní komunikační kompetence; komunikační kompetence; příležitosti k učení; řečové dovednosti; videostudie; vyučování a učení
Klíčová slova anglicky
communicative competence; English teaching; foreign language teaching; ICC; intercultural competence; intercultural communicative competence; language skills; opportunities to learn; system of categories; teaching and learning; video study
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 22. 2. 2018 22:38, Mgr. Jana Zerzová, M.A., Ph.D.
V originále
Empirická studie je věnována problematice rozvíjení interkulturní komunikační kompetence (IKK) a její integraci s rozvíjením řečových dovedností ve výuce anglického jazyka (AJ) na 2. stupni ZŠ. V rámci hledání odpovědi na otázku, jakým způsobem a za jakých podmínek rozvíjení IKK ve výuce AJ probíhá, je cílem této studie nahlédnout do toho, v integraci s jakými řečovými dovednostmi je IKK rozvíjena a jaké je jejich zastoupení. Po úvodní části a vymezení teoretických východisek následuje část metodologická (kapitola 3) představující zkoumaný soubor (79 vyučovacích hodin AJ v 7. a 8. ročnících natočených u 25 učitelů na 2. stupni ZŠ ve třech krajích v rámci IVŠV videostudie anglického jazyka), způsob zpracování dat (způsob natáčení, transkripce, kódování), výzkumné otázky a kategoriální systémy (kategoriální systém IKK a kategoriální systém Řečové dovednosti), jež byly pro analýzu videozáznamů použity. Výsledky výzkumu naznačují, že mezi zastoupením řečových dovedností ve výuce a rozvíjením IKK existuje vztah, jenž se ve vzorku natočených hodin projevil vyšším zastoupením receptivních řečových dovedností a omezeným zastoupením produktivních řečových dovedností, vedoucím k rozvíjení IKK, jež se omezilo pouze na kognitivní úroveň, bez zastoupení zbývajících složek (konativní/behaviorální, afektivní).
Anglicky
The empirical study deals with the topic of teaching intercultural communicative competence (ICC) and its integration with the development of language skills in Czech lower-secondary English classes. The aim of the study is to investigate which language skills pupils use when developing their ICC and what their proportion is. The introductory part and the second part of the study introducing its theoretical background and terminology is followed by methodological part (chapter 3) describing the sample (79 English lessons of 25 teachers videotaped in the 7th and 8th grades of Czech lower-secondary classes in three regions within the IRSE Video Study of English project), the way of processing the data (recording, transcription, coding), the research questions and two systems of categories (a system for analyzing teaching ICC and language skills), that were used for analyses of the videotaped lessons. The findings show that developing the ICC may be characterized by employing receptive skills, whereas the occurrence of productive skills seems rather low. The development of the ICC in English lessons is limited to focusing on the cognitive level with almost no attention paid to the behavioral and affective aspects.