k 2014

Implementing CEFR in tertiary context: compromises and balance

DOUPOVCOVÁ, Radmila a Eva SLOŽILOVÁ

Základní údaje

Originální název

Implementing CEFR in tertiary context: compromises and balance

Autoři

DOUPOVCOVÁ, Radmila (203 Česká republika, garant, domácí) a Eva SLOŽILOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

The CEFR and Language Testing and Assessment – Where are we now, 2014

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60200 6.2 Languages and Literature

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14640/14:00076174

Organizační jednotka

Centrum jazykového vzdělávání

Klíčová slova anglicky

CEFR; compromises; balance; standardization; consequences

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 7. 3. 2024 14:03, Mgr. Radmila Doupovcová

Anotace

V originále

Developing standardized language tests at university language centres is a highly demanding process full of compromises aimed at seeking balance within multi-faceted contexts of tertiary level language teaching. The proper ratio of proficiency and achievement, reasonable proportion between language for specific and language for academic purposes reflecting curricula and syllabi, appropriate weighting of language skills and subskills dominated by CEFR level descriptors represent just the tip of the iceberg. The first part of the poster will present primary achievements and obstacles within a language test standardization process of a central European university language centre with regard to implementing CEFR. It will also contextualize the ambitious project encompassing nine faculties and four foreign languages and provide basic background information necessary for a closer look at the situation in one of the faculties. The second part of the poster presentation follows up on the topic by submitting an example of the development of new final tests in legal English. The reasons that have led to replacing the current tests with the new ones lie in the effort to make the tests more corresponding to the criteria of CEFR and especially to the real needs of prospective lawyers. The poster will focus on the process of designing the new final tests, its challenges, and also the consequences and impact the tests will have on future language education at the faculty of law of the university.

Návaznosti

CZ.1.07/2.2.00/28.0233, interní kód MU
Název: Inovace, metodika a kvalita jazykového vzdělávání a odborného vzdělávání v cizích jazycích v terciární sféře v ČR (Akronym: IMPACT)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Inovace, metodika a kvalita jazykového vzdělávání a odborného vzdělávání v cizích jazycích v terciární sféře v ČR, 2.2 Vysokoškolské vzdělávání