J 2014

Mocenské vztahy mezi začínajícími učiteli a jejich žáky

ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana, Jarmila BRADOVÁ a Kateřina LOJDOVÁ

Základní údaje

Originální název

Mocenské vztahy mezi začínajícími učiteli a jejich žáky

Název anglicky

Power relationships between novice teachers and their students

Autoři

ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana (203 Česká republika, domácí), Jarmila BRADOVÁ (703 Slovensko, domácí) a Kateřina LOJDOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Pedagogická orientace, Brno, Česká pedagogická společnost o.s. 2014, 1211-4669

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/14:00073805

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

moc; konflikt; konsensus; kooperace; začínající učitelé; studenti učitelství; šok z reality

Klíčová slova anglicky

power; conflict; consensus; cooperation; novice teachers; student teachers; reality shock

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 17. 3. 2015 09:21, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.

Anotace

V originále

Předložená teoretická studie se zabývá konceptem moci ve školní třídě. Jejím cílem je analyzovat koncept moci prostřednictvím jeho ústředních vlastností, a hlouběji tak porozumět jeho definici. V návaznosti na to poukazujeme na intervenující faktory, jež se do podoby mocenského uspořádání ve třídě promítají a které mohou zastávat významnou roli v mocenském uspořádání ve třídách začínajících učitelů a potažmo také studentů učitelství. V první části příspěvku je moc definována skrze tři její hlavní charakteristiky: cirkularitu, situačnost a reciprocitu. Druhá část příspěvku je věnována hlavním faktorům, které se do mocenského uspořádání ve školní třídě promítají. Těmito faktory jsou míra shody zájmů mezi učiteli a žáky, podoba vzájemných vztahů a kontext, v němž k uspořádání mocenských vztahů dochází. Z příspěvku vyplývá, že fenomén moci hraje u začínajících učitelů významnou roli. Právě u nich je totiž funkční nastavení mocenských vztahů vnímáno jako jeden z klíčových problémů při vstupu do profese a stává se také stěžejním důvodem pro její opuštění.

Anglicky

This theoretical study deals with a concept of power, in relation to which it follows several objectives. The purpose of the study is to analyse the concept of power through its central features and seize deeper understanding of its definition. Firstly, we define the concept of power as circular, situational and reciprocal phenomenon. Following this, we aim to introduce intervening factors, which are reflected into the form of classroom power arrangement and which may play an important role in the power arrangement in classes taught by student teachers or beginning teachers. These factors are consensus between students and their teachers, mutual relationships and context. In terms of findings, the functional setting of power relations is perceived as one of the key issues beginning teachers are confronted by when entering the profession and also becomes a key reason for them when deciding to leave the profession.

Návaznosti

GA13-24456S, projekt VaV
Název: Moc ve školních třídách studentů učitelství
Investor: Grantová agentura ČR, Moc ve školních třídách studentů učitelství