J 2014

Veřejná pedagogika subkultur

LOJDOVÁ, Kateřina

Základní údaje

Originální název

Veřejná pedagogika subkultur

Název anglicky

Public pedagogy of subcultures

Autoři

LOJDOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Studia Paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 1803-7437

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/14:00076212

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

etnografie; freegani; skinheadi; subkultury; veřejná pedagogika; výzkum subkultur

Klíčová slova anglicky

ethnography; freegans; skinheads; subcultures; public pedagogy; research of subcultures

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 29. 4. 2015 00:12, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Článek se zabývá edukačními aktivitami ultrapravicové subkultury skinheadů a environmentální subkultury freeganů ve veřejném prostoru, které zasazuje do rámce veřejné pedagogiky. Na základě etnografického výzkumu edukačních aktivit subkultur ve veřejném prostoru jsou popsány základní kategorie veřejné pedagogiky subkultur, jimiž jsou cíle, obsah, metody a cílové skupiny. Cíle popisují, čeho chtějí subkultury svým edukačním působením dosáhnout, a vycházejí ze zaměření dané subkultury. Metody ukazují, jaké edukační aktivity subkultury využívají, a to jak ve fyzickém, tak i v mediálním veřejném prostoru. Cílové skupiny rozdělují do několika úrovní publikum, na které subkultury působí. Závěrem článku je diskutována role subkultur jako neoficiálních vzdělávacích agentů současné edukační reality.

Anglicky

The paper deals with educational activities of the far-right skinhead subculture and the environmental freegan subculture in the public space, set into a frame of public pedagogy. On the basis of ethnographic research of the educational activities of subcultures, the paper describes basic categories of public pedagogy of subcultures, including aims, contents, methods, and target groups. The aims describe what the subcultures want to achieve through their educational activities and are based on the direction of the given subculture. The methods show which educational activities these subcultures use, both in the physical public space and in the media. The target groups reveal the multi-level division of the audiences that the subcultures affect. In the final part, the paper discusses the role of subcultures as unofficial educational agents in the contemporary educational reality.

Návaznosti

MUNI/A/0820/2013, interní kód MU
Název: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masarykova univerzita, Celoživotní učení v institucionálních souvislostech, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty