D 2014

When sets and reps aren’t enough: Tacit knowledge in the gym stories

KRÁTKÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

When sets and reps aren’t enough: Tacit knowledge in the gym stories

Autoři

KRÁTKÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Barcelona, Edulearn14 Proceedings, od s. nestránkováno, 8 s. 2014

Nakladatel

IATD

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Španělsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Kód RIV

RIV/00216224:14410/14:00073813

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-84-617-0557-3

Klíčová slova anglicky

Narrative; bodybuilding; story; tacit knowledge; experience

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 10. 3. 2015 13:36, Mgr. Jana Krátká, Ph.D.

Anotace

V originále

The subject of this paper is the narrative case study of tacit knowledge in stories of a specific community and with a specific context; namely bodybuilding. We base our study on the fact that knowledge, which cannot be described with words, can be easily expressed by storytelling. The study analyses this knowledge hidden in stories. Members of a particular community tell their stories and understand the experience shared through them in a way that is specific to them only based on a shared community context. However, it may not be (or in some cases cannot be) understandable for others who are not sufficiently involved. The same applies here as in experiential learning – the key role is played by the similar experience of the listener and the speaker; thus also the story told can be most understandable to those individuals who share similar context. We use stories to give specific situations their moral, practical or aesthetic meaning and to be able to better understand ourselves, our culture and knowledge. Here also lies the educational value of the stories analysed in this paper and their perceptive recipients gain from them more than explicit knowledge, which usually isn’t enough for success.

Návaznosti

GA13-20049S, projekt VaV
Název: Osvojování tacitních znalostí studenty učitelství v průběhu jejich pedagogické praxe
Investor: Grantová agentura ČR, Osvojování tacitních znalostí studenty učitelství v průběhu jejich pedagogické praxe